Webbtexter för folk som inte hinner läsa

Ett av webbutikernas trumfkort är att handel online sparar tid, och så ser många på nätet i stort. Webben spar oss tid. Varför ringa när du snabbt kan skicka ett mejl eller chatta med supporten. Bra webbtexter är till för folk som inte har tid att läsa. Men vad betyder det i praktiken?

Som webbskribent så skriver jag både för robotar och för verkliga besökare. Det fina är att Google har förstått vad som gör en webbtext lätt att ta till sig och vad som kan anses ge läsaren ett mervärde. Nu gäller det att visa Google och de andra sökmotorerna att just den här texten har det som verkliga människor är ute efter.

Här är några av mina bästa tips för texter för webben som fungerar bra. Både för vanliga dödliga och för robotarna som ska utvärdera om det här är en sida som är värd att hänga längst upp i sökmotorns resultatgran.

En webbtext ska vara intressant och lättläst

Det måste alltid börja här. Riktigt bra webbtexter får folk att vilja läsa vidare och lära sig mer. Redan i inledningen så måste det finnas sådant som gör att läsaren fortsätter att läsa på sidan eller klickar på en knapp för att kontakta eller beställa. Detta gäller ju särskilt för produktbeskrivningar som ska vara enkla att läsa och som bör få personen att vilja vet mer eller köpa på en gång.

Det måste framgå från start vad som erbjuds och vad som kan förväntas av sidan. Visst kan man smycka texten med fina ord och så kallat fluff men det gäller att hitta balansen. För mycket fluff leder för det mesta till att den stressade personen surfar vidare.

Lättläst blir en text då den inte har för många långa meningar. På nätet så skriver vi inte böcker för folk som vill gotta sig i kluriga uttryck. Det finns ingen mening med att försöka vara lite speciell och hinta om något som en känd svensk poet eller artist har sagt.

Webbtexter är en alldeles särskild typ av kommunikation. Den kräver ett språk som är lättsamt och enkelt att förstå. Beroende på målgrupp så kan det alltså vara av intresse att skriva på ett sätt som kan sägas vara grammatiskt fel.

Med tanke på SEO så kan det också bli så att webbskribenten får använda sig av särskrivningar och lite märkliga uttryck. Då folk söker med dessa ord så blir de relevanta och då gäller inte vanliga språkregler.

 

Punktlistor och fet stil

Om du tar en titt på hemsidor som handlar om spel så märker du snabbt att meningar som handlar om pengar gärna fetas. Det här har flera skäl. Dels så är det förstås så att man vill belysa att någon har vunnit en stor summa pengar på ett visst spel. Det här kan ju locka fler till att testa.

Fet stil på utvalda ord och meningar är också något som kan fånga uppmärksamhet och hålla kvar en person på sidan. Det blir lite som att höja volymen på ett visst ställe. Det här är ett knep som kan användas inom alla områden. Men det gäller förstås att bara feta då det finns god anledning till det.

Punktlistor och nummerlistor är SEO-experternas favoriter. Artiklar som handlar om de 5, 10, 25 eller kanske 100 bästa av något är populära. Folk tycker om att läsa listor. Även sidor som inte handlar om att lista det bästa av något kan använda sig av tekniken.

En punktlista gör det lätt att se fördelar och nackdelar såväl som konkreta förslag. Det här är viktiga verktyg för den som vill sälja online. Sökmotorerna vet att listorna gillas av läsare så de kan absolut ses som ett viktigt verktyg för att höja sidans chans till hög rank.

Call for action

Många glömmer helt bort det där med call for action. En call for action är en mening som talar om vad läsaren ska göra. Det är lätt att tro att den som läser webbtexten förstår att sajten som den finns på kan kontaktas för mer information. Fast alla förstår inte detta.

Det är heller inte alltid så uppenbart att ett ord som länkas till en säljsida kommer att bjuda in till besök. Om det inte står “klicka här” så är det många som missar länken för att de helt enkelt läser vidare.

När tiden är knapp och personen som läser snart kommer att ta sig vidare så bör en bra webbtext ha tydliga call for action.

Hur många ord ska det vara?

Det ska vara många ord idag. Så är det. Men här vill jag påpeka att det inte ska vara en massa svammel. Om du inte kan skriva en webbtext som är lång och som ger något hela vägen igenom så är det bättre att hålla det hela kort.

Beroende på konkurrens inom nischen och för det nyckelord som du vill ranka med så kommer det att krävas mer av landningssidans text. Dessutom så bör du betänka att de texter som sedan länkar in till huvudtexten för att stärka den också måste vara bra.

Jag kan tala om att det är mycket vanligt att lägga minst 1000 ord på en viktig sida som ska bära en sajt. Det dubbla och mer är också vanligt. När det handlar om så många ord så är det verkligen A och O att texten struktureras på rätt sätt. Då kan det vara det värt att leja en frilansskribent som klarar av formatet och som skriver intressant och lättläst webbtext.

Sammanfattning

För att sammanfatta det jag har tagit upp här ovan så avslutar jag med en punktlista som du kan ta med dig som lathund för riktigt bra webbtexter.

  • Webbtexter ska vara lättlästa och ha ett språk som målgruppen förstår
  • Det bör inte finnas för många långa meningar
  • Håll texten luftig med kortare paragrafer
  • Använd call for action för kontakt och sälj
  • Inkludera fetstil och punktlistor
  • Betänk att en längre text kan ge mer SEO-juice
  • Bonuspunkt – Undvik att spamma med nyckelord. Ingen tycker om att läsa samma ord och uttryck i var och varannan mening. Inte människor och inte robotar!
  • Bonuspunkt 2 – Använd ett korrekt språk, lär dig skillnaden mellan de och dem!

 

[contact-form-7 id=”1606″ title=”Contact form 1″]

 

 

 

 

8 saker att beakta innan du lejer en webbskribent

Du lägger ner en massa tid och pengar på en hemsida som ska hjälpa dig att nå viktiga mål vad gäller marknadsföring och försäljning. Viktigast av allt är innehållet. Det vet du. Texten som möter besökare som är ute efter information, produkter och tjänster avgör vad som händer härnäst. Kanske blir det kontakt, kanske klickas det på köpknapp, kanske surfas det vidare fort som bara attan…

Det sistnämnda händer garanterat då du själv försöker skriva ihop innehållet eller lejer en webbskribent som vill men inte kan. Välj inte en SEO-skribent innan du har läst följande 8 punkter. De kommer att hjälpa dig att göra ett upplyst val.

  1. En erfaren webbskribent håller dig i handen

När du jobbar med en skribent som har pysslat med webbtexter ett bra tag så märker du det. Det här är en person som antagligen har skrivit text för din nisch tidigare. Webbskribenten med lång erfarenhet kan också hjälpa dig med riktlinjer vad gäller längd på texter och SEO-anpassning. Skribentens erfarenhet kommer att kännas som ett tryggt stöd. En hand i din på väg mot målen!

Jag har erfarenhet från många olika områden. Du kan ta en titt på min vitsordsida för att se lite exempel på nischer som jag har författat webbtext för och vad kunden sade om saken. Med lång erfarenhet av att skriva text för hemsidor, webbutiker och bloggar så förstår jag vad du pratar om. Du behöver inte ge mig långa förklaringar och du kan lita på att du får den typ av texter som du är ute efter.

  1. Inga konstigheter

Det är viktigt för dig och för skribenten att arbetet upplevs som tydligt och klart. Om webbskribenten inte ställer några frågor och inte ens talar om att hon har förstått så kan det gå snett. Om du inte vet hur du ska beskriva ett uppdrag så är det viktigt att skribenten vet vilka frågor som ska ställas för att förstå detta. Innan författandet kommer igång så måste ni vara överens om allt från pris till layout. Är kommunikationen rak och tydlig från start så blir det inga konstigheter och missförstånd.

Ett tips är att börja med en eller två texter då du inte känner skribenten. Det hjälper dig att se om hon förstår vad du menar. Dessutom så är det alltid klokt att se till att saker som betalningar och kvitton fungerar som de ska innan ni tar steget till större beställningar.

  1. Pålitlighet är ett absolut måste

Det finns deadlines för allt och särskilt för webbtexter. Det kan ju vara så att du måste få upp alla produkttexter innan månaden är slut och då gäller det att webbskribenten levererar som utlovat. Tider ska hållas och det är också viktigt att du får en rimlig uppfattning om hur lång tid det kommer att ta från start. En duktig webbskribent kan jobba på ett flexibelt sätt och dela upp större uppdrag i delar så att du får leveranser snabbare.

Du måste kunna lita på att skribenten levererar som lovat. Detta särskilt när du jobbar mot kunder som förväntar sig färdiga projekt i tid. Kom ihåg att fråga från start hur lång tid det kommer att ta. Här är en rekommendation att välja en seriös skribent som jobbar heltid. Det finns duktiga hobbyskribenter men de innebär ofta en risk då saker som resor, plugg och andra jobb ofta prioriteras. Det är något som reflekteras i priset.

  1. Innovation och kreativitet

Du är inte ensam där ute på webben. Det vet du alltför väl. Din sajt ska kämpa mot åtskilliga sidor med samma typ av information. Nu gäller det att presentera ditt koncept på ett unikt och attraktivt sätt. Med en kreativ webbskribent som kan tänka lite utanför ramarna så kan du få en hemsida som gillas extra av Google. Det behöver inte vara så komplicerat. Ibland så kan det helt enkelt handla om att våga skapa en sida med en struktur som inte ser ut som allt annat online.

Fråga mig gärna om hur en webbtext kan utformas för att vara annorlunda och effektiv. Även produkttexter som är korta. Jag kan ge dig mycket goda tips på hur du får ett försprång med innehåll som verkligen ger något. Jag vet också hur du kan stärka en sida så att det blir uppenbart att den är viktigare än andra.

  1. Lyhördhet ger dig skräddarsytt innehåll

En skribent måste vara lyhörd. Du har din plan och ditt affärskoncept. Det är ju jättebra att webbskribenten har skrivit liknande innehåll förr men du ska inte få en omskrivning av tidigare projekt! Det är också bra om skribenten inte antar att det ska vara på ett visst sätt utan frågar om detta. Det finns inte en sanning då det handlar om layout och utformning av webb content. Du förtjänar all respekt för dina tankar och din syn på hur webbtexterna ska se ut och vad de ska innehålla.

Jag har kunder som är allergiska mot särskrivningar och andra som kräver att de ska vara med. Ibland så måste jag stava fel för att kunden ska bli glad, och det är helt okej. Webbtexter ska vara dynamiska. De är inte artiklar för tidningar eller böcker. Webbtexter ska sälja. Då är det verkligen viktigt att jag som skribent lyssnar och lägger mina egna åsikter om korrekt språk och annat åt sidan. Inom webbtexter så har kunden verkligen alltid rätt, det är så enkelt!

  1. Vikten av research

Research kan man utföra på lite olika sätt. Ibland så är det förstås så att jag sedan tidigare kan mycket om ämnet. Inom vissa branscher så skriver jag så mycket att jag med enkelhet kan ta med punkter från nyheter och annat som är ytterst relevant. Men det finns också områden där jag behöver läsa på.

En webbskribent måste ta sig den tid som krävs för att kunna skriva om ämnet. Om det betyder ett eller två telefonsamtal, lite mer läsning och någon film på Youtube så är det viktigt att detta sker. Kom ihåg att skribenten ska föra din talan. Då gäller det verkligen att texten avspeglar att det finns kunskap om ämnet.

Du kan hjälpa skribenten med bilder, viktig information och mer. Men det är viktigt att det finns vilja att lära sig mer och ett verkligt intresse. Det leder till bättre texter som kunder kan relatera till.

  1. Kärlek till ord

Alla kan inte bli bra skribenter. Men man måste inte vara journalist eller författade för att bli bra på webb content. Jag skulle dock vilja säga att man måste ha en kärlek till ord och språk för att skriva bra texter. Reglerna för webbtexten är flexibla men det krävs också mycket mer i form av innovation och känsla.

När du väljer en webbskribent så ska du komma ihåg att passion för skriveriet kommer att märkas i texterna. De blir levande och intressanta att läsa. Torr korrekt text kanske gör jobbet men den kommer inte att ge samma sensation och effekt som texten från en äkta skribent.

En person som skriver på heltid och som inte kan tänka sig att jobba med annat är ett bra val. Det här är en person som njuter av uppdragen och som tar sig tid till att skapa den där texten som du verkligen kan stå för. Det är lite som med mat. Du får kanske en måltid som mättar i en skolmatsal eller i korvkiosken. Men det är när du kommer till restaurangen med kocken som välsignar varje tallrik som ditt hjärta börjar sjunga av glädje.

  1. Enkel kommunikation

Hur kan du kommunicera med skribenten? Det här är viktigare än vad man kan tro. Det ska inte behöva ta flera dagar att ställa en fråga eller göra någon ändring. Email är ett fantastiskt verktyg men jag tycker att chatten är otroligt viktig för de där snabba frågorna som ibland dyker upp. Ibland så kan det vara trevligt att ta frågor över telefon och komma ihåg att vi är människor på riktigt.

Det är en trygghet att veta att din webbskribent finns där och inte gömmer sig i en grotta i över en veckas tid för att skriva klart. Ibland kan du ju vilja fråga något då du mest går och filar lite på tankarna om en kommande beställning. Då är det verkligen toppen att få svar på kort tid.

Välj alltid en skribent som du kan kommunicera lätt med. Ta kontakt och känn efter. För ett långt samarbete där saker och ting flyter på så blir kommunikationen otroligt viktig. Förstår vi varandra? Bra, då kör vi!

 

[contact-form-7 id=”1606″ title=”Contact form 1″]

 

 

 

 

Relevans och variation för bra webbtexter

Tiden då man kunde klämma in ett nyckelord i var och varannan mening och sedan nå Googles första sökresultat är över. Sökmotorernas robotar är ute efter relevans. Det är också därför som sajter som ger detaljerad information om ett visst ämne har bättre chans att landa högt upp i sökresultaten.

Hur relevant är din sajt?

Om du har en hemsida som säljer däck i södra Sverige så kommer relevant webbinnehåll att fokusera på däck just i södra Sverige. Både i blogginlägg och i produktbeskrivningar. Det kan kännas lockande att lägga in nyckelord som är allmänna för däcktjänster i Sverige men det är inte alltid så smart.

Relevansen är något som kommer att få betydelse. När du planerar innehållet för din hemsida så ska du komma ihåg det. Sväva inte iväg på intressanta moln om ämnen som ligger nära ditt. Det är bättre att du försöker gräva djupare på samma plats. Kanske kan du hitta information som är helt unik och totalt relevant. Det är något som kan ge din sajt en SEO-boost som blåser den hela vägen till toppen av sökresultaten!

Relevans är alltså ett nyckelord att beakta då du vill berika din hemsida med webbtexter som gör skillnad. Men det finns ett ord till att betänka, variation.

Variation i språk och struktur

Sajter som blandar många olika typer av texter om samma ämne kan få god placering i sökresultaten för att de erbjuder innehåll som är väl varierat men ändå fokuserat. Att låta varje sida, och varje del av en sida, se precis likadana ut är inte alltid så bra. Våga ändra i struktur och skapa unika artiklar och inlägg med olika layout. Bra SEO text är inte enformig!

Variation i språk och struktur är inte bara viktigt för att Googles robotar ska se variation. Det här är också något som kan leda till att folk blir kvar längre på din sajt. Den blir lite som en godisbutik med många olika färger och smaker. Det är bara positivt och går att få till utan att sajtens form och ton blir för spretig.

 

[contact-form-7 id=”1606″ title=”Contact form 1″]

 

 

 

 

5 saker som gör en vanlig webbtext till ett säljmonster

Content är kung är inget nytt begrepp, men handen på hjärtat, all webbtext är inte kung. I varje fall då du vill kombinera god SEO med god konvertering och ökad försäljning. I bästa fall så är en webbtext skriven med tanke på att den ska sälja, i värsta fall så får du gå in och göra en hel del ändringar för att det ska bli mer krut i orden.

Här är 5 saker som kan göra en vanlig webbtext till ett säljmonster. De är rätt så enkla men får stor betydelse både på kort sikt och i det långa loppet:

  1. Fokuserad text vinner

Det pratas ju en hel del om att man behöver mycket text för att lyckas med marknadsföring online. Men när du försöker sälja något i din webbutik eller via ett email eller blogginlägg så är det inte alltid så bra att omge produkten och erbjudandet med alltför många ord.

För mycket fluff kan få helt motsatt effekt. Detta särskilt om du försöker sälja till en målgrupp som är känd för att inte vara så intresserad av läsning. Ta bort onödiga detaljer och behåll fokus på rätt ställe. Vad är det som gör denna produkt eller tjänst så unik? Vad blir skillnaden för personen som köper? Svaren på dessa frågor ska finnas i en eller två meningar.

Oroa dig inte för att det blir för lite text. Du kan bygga på med mer under en flik eller på en blogg som finns på samma sajt. En liten länk kan leda till läs mer för den som faktiskt vill få lite mer fluff för att våga beställa.

  1. Vårda språket!

Slangord, förkortningar och hippa uttryck har sin plats. För det mesta så passar de bra då du pratar med familj och vänner via sociala medier eller meddelanden på telefonen. När du lägger in korta uttryck och moderiktiga ord så kan det få din säljtext att verka som spam. Kunden klickar vidare eller raderar det email som kommer utan att tänka mer på det.

Det kan kännas lockande att använda ord som pushar mer för ett köp, men det här kan faktiskt få din produkt eller tjänst att verka billig och tom. Särskilt i Sverige så är det sällan så lyckat att köra på amerikanska metoder där allting är så fantastiskt och otroligt. Stora ord kan få luften att gå ur ballongen innan kunden ens har sett närmre på vilken typ av ballong det rör sig om.

Om texterna på din hemsida har helt fel språk så kan de förstöra din image. Ett sätt att motverka detta är att skapa en brand book. Där tar du upp den känsla du vill förmedla. Det här är ett fantastiskt bra verktyg för den som ska skriva innehållet på sajten. Skickliga webbskribenter kan sätta sig in i ton och stil och se till att anpassa texterna till detta.

Tänk på att olika målgrupper kan ha olika referenser vad gäller ord och stil på texten. Det får aldrig blir för komplicerat för att förstå men heller inte för enkelt för att tas på allvar.

  1. Erbjud något som är aktuellt

En säljande text ger känslan av att erbjudandet är aktuellt, att det innebär ett omedelbart värde just nu. Den som surfar in på sin sajt, läser ditt mejl, eller får ett textmeddelande bör uppleva att det här är något som inte får missas. Om du lägger in ord som förmedlar att det här är något som händer just nu, att det rör en ny produkt, eller att det finns särskilda fördelar med att köpa nu så kan det leda till fler säljtillfällen helt enkelt för att folk då “passar på”.

  1. Vem är det som säljer och var?

Ett vanligt misstag är att få folk intresserade av en produkt eller text men att glömma bort att leda vägen till kassan. Dessutom så är det lätt hänt att du glömmer bort att vara tydlig med vem du är. Om en säljtext är stark men inte knyts tillräckligt tydligt till ditt märke eller din butik så kan den missa målet. Länkar som leder till butik eller information med telefonnummer måste vara tydliga och lätta att känna igen. Dessutom så ska de lätt kunna kopplas till ditt varumärke och hålla den röda tråd som måste finnas på hemsidan och i email som du skickar ut.

I bra webbtext så framgår det vem som står bakom meddelandet. Det inger trygghet och bygger på den branding som du givetvis måste jobba med. Det här är också något som motverkar problem med spam-vibbar som vi så lätt får av text som inte tycks ha någon specifik avsändare.

  1. Varje kund är speciell

I en helt vanlig butik så kan du jobba med personal som vet hur man får varje kund som kommer in att känna sig speciell men aldrig attackerad. Det här är en känsla som bra säljtext online måste ge. Det är klart att du inte kan tala individuellt till varje person som klickar in på din hemsida men det går att skapa text som ändå visar att du har tänkt till.

Om du säljer produkter som löser ett visst problem så kan det vara klokt att lägga in en eller två rader som leder till igenkänning. Personen som läser texten känner igen sig och upplever att du riktar dig direkt till henne eller honom.

När du skickar mejl med säljande text så ska den utformas så att den känns unik. Om erbjudandet som du meddelar om finns precis överallt på din hemsida och på Facebook med samma ord så blir det återigen spam-vibbar och alls inte personligt.

Det gäller att hitta rätt balans och att lägga in de punkter som får folk att känna igen sig utan att överdriva. Att göra detta på ett koncist sätt är inte alltid så lätt. Det kräver en webbskribent som har jobbat en hel del med webbtexter som är mer än ord och siffror.

 

[contact-form-7 id=”1606″ title=”Contact form 1″]

 

 

 

 

Recension av Sunbird.se

Det tar inte många sekunder att förstå att det är någon med skarp hjärna som ligger bakom sajten Sunbird.se. Inte mer än 8 sekunder! Det här är en hemsida som från start visar dig att SEO kräver rätt tänk. Det tänket får du från en byrå som har varit med och som har levererat bra lösningar tidigare.

Sunbird är trygghet

SEO kan kännas som ett enormt berg som förvisso går att klättra på egen hand men som gömmer djupa sprickor och omvägar som kostar tid och pengar. Med Sunbird.se så erbjuds du en trygg lösning. Det här är en webbyrå som lovar att inte ge sig förrän du är nöjd.

Några viktiga fördelar som Sunbird poängterar och erbjuder med sina tjänster är:

  • Priserna är fasta, detta oavsett hur många redigeringar som kommer att krävas
  • Du får alltid support och det finns inga dolda kostnader
  • Inga tricks, bara sådant som fungerar på riktigt
  • Du får en begriplig helhetslösning för dina SEO behov

Av egen erfarenhet så kan jag också säga att jag upplever Sunbird som en SEO byrå som du kan lita på. Om det är viktigt för dig med en samarbetspartner som kör med öppna och tydliga kort så är detta ett bra val. Det märks också tydligt på hemsidans design och budskap.

Nils är en klippa och ett proffs så jag rekommenderar att du kontaktar honom på Sunbird.se om du vill lyckas med din marknadsföring online!

Har du en hemsida?

Jag kan hjälpa dig med fantastiska webbtexter och produktbeskrivningar som drar mer trafik till din sajt från Google och hjälper dig att sälja mycket mer. Hittills har jag skrivit den här typen av texter för hundratals sajter. Jag är helt säker på att även din sajt kan dra stor nytta av min erfarenhet!

Fyll i formuläret så återkommer jag inom kort!

Rebecca Maor
Erfaren frilansskribent
Tel: +46-8-55922900