Så kan du tänka när du väljer domännamn för din hemsida

Namnet på hemsidan som du bygger är viktigt. Detta oavsett om det är en privat blogg eller en sajt för företaget. Ibland kan det vara klokt att se lite närmre på populära ord och uttryck som används inom branschen hemsidan ska handla om. Bland dessa kan det finnas ett riktigt bra domännamn!

Är ditt önskade domännamn tillgängligt?

För att ta reda på om du skulle kunna använda det namn som du funderar på som domännamn kan du surfa in på sajten Domänkollen.se. Här kan du snabbt skriva in ordet du vill ha i namnet och sedan se om det finns lediga domän med det ordet.

Du ser genast om du kan få ett domän med ordet och avslutande .se, .com, .org eller kanske .nu. Det blir en lista med det som finns tillgängligt och du kan då klicka vidare för att se på priser för domänen. Domänkollen ger dig en god överblick med prisförslag från webbhotell som Loopia och Miss Hosting. Det är bara att klicka vidare och köpa där det passar dig bäst!

Har du valt ett bra namn?

För ett företag kan det ses som självklart att hemsidan bör ha företagsnamnet med. I varje fall när det rör sig om en huvudsida som ska fungera som virtuellt visitkort och samtidigt ge mer information. När det rör satellitsajter som ska skicka mer trafik till huvudsidan är det inte lika noga med namn som är samma som företagets. Då går det att använda relevanta ord och uttryck.

Här gäller det förstås att själva firmanamnet är ett namn som bär. Om kopplingen mellan ert firmanamn och det ni gör inte är tydlig kan det bli mycket klurigt med detta namn som domännamn!

Det är viktigt att tänka på att namn på hemsidor bör spegla vad sajten handlar om. När de inte gör det kan det ses som ett minus för sajtens marknadsföring online. Om du redan nu vet att mycket av innehållet kommer att kretsa omkring en viss företeelse eller produkt är det klokt att försöka få ett domännamn där detta beskrivs.

Måste det vara en exakt matchning med nyckelord?

Det var länge så att experter hävdade att det var otroligt viktigt för SEO att ha domännamn med det nyckelord som man hade huvudfokus på. Idag är det inte lika mycket fokus på detta. Om du finner en fullträff är det ett plus. Men känn det inte som att det är hopplöst när alla domän med exakt nyckelord är tagna.

Om du är lite kreativ kan du komma på bra namn som är relevanta och som kanske innehåller nyckelordet som är så viktigt för dig på något vis. Lek lite med orden som kan vara passande och se om du kanske kan komma på en ordlek som också kan sätta sig på minnet hos de som besöker sajten.

Ska det vara .se eller .com?

Det går inte att sticka under stol med att .se är relevantare för svenska hemsidor. Men .com är inte omöjligt. Särskilt inte om du tänker ha en översättning på engelska på sajten. På senare år har .nu blivit mycket populärt bland svenska sajtägare som ett bra val för den som ska ha en svensk sida.

Ett annat alternativ som kan fungera bra om du inte hittar domännamn med det önskade ordet som ska ingå är .info. Det här är särskilt bra för sajter som ska ge mer information på olika sätt men inte lika attraktivt om du ska bygga en huvudsida för ditt företag.

Har du en hemsida?

Jag kan hjälpa dig med fantastiska webbtexter och produktbeskrivningar som drar mer trafik till din sajt från Google och hjälper dig att sälja mycket mer. Hittills har jag skrivit den här typen av texter för hundratals sajter. Jag är helt säker på att även din sajt kan dra stor nytta av min erfarenhet!

Fyll i formuläret så återkommer jag inom kort!

Rebecca Maor
Erfaren frilansskribent
Tel: +46-8-55922900