Jag började min skribentkarriär som förpackningsansvarig på ett kosmetikaföretag. Det var mitt jobb att se över texter och design för förpackningar på flera olika språk. Som konsument så tänker vi inte alltid på allt som står där på förpackningen och varför.
Bra förpackningsdesign handlar inte bara om att följa lagar. Det är också viktigt med ett tydligt formspråk som engagerar och skapar den känsla som ska förmedlas. Låt oss kika lite på vad som bör skrivas på förpackningar och varför.
Tydlig branding av produkt och varumärke
Det ska inte vara svårt att förstå att en flaska innehåller balsam och inte tvättmedel och tvärtom. När du tar fram en förpackning så måste du verkligen tänka på hur design och text kommer att uppfattas. Här är det viktigt att jobba med tanke på varumärke såväl som produktens användningsområde och målgrupp.
Utöver namnet på själva produkten så kan det ju finnas mening med att ha en slogan som används i marknadsföring för att öka igenkänning.
En bra produktbeskrivning är A och O
Det är inte bara i webbutiker som man måste ha bra produktbeskrivningar. En produkt ska ha en produkttext som talar om vad produkter är och vad den gör. Om det behövs är det även smart med instruktioner för hur den ska användas.
Att få hem ett paket pasta som är utan information om koktid och andel vatten är ju inte coolt. Dessutom så kan det kännas tryggt att förstå hur ofta en produkt kan användas och när man eventuellt ska sluta använda den.
Instruktioner ska vara:
- Lättlästa och tydliga
- Genomgripande för hela användningsprocessen
- På ett språk som du förstår!
Ibland så översätts produkttexter på ett slarvigt sätt. Man kanske väljer AI istället för en verklig skribent vilket kan leda till konstiga formuleringar. Eller så försöker man kombinera svenska med norska och danska med resultatet att det blir en enda röra.
Näringsinformation
Detta är ett måste för livsmedelsprodukter. Vi har regler i Sverige för hur livsmedel ska märkas upp och dessa måste följas. Om du ska skapa förpackning för livsmedel så är det alltså väldigt viktigt att du tar reda på vad som krävs och att texten får plats på ett bra sätt som ser snyggt ut rent visuellt.
Säkerhetsvarningar och bäst-före-märkning
Det finns också regler för hur eventuella risker ska märkas ut. Vissa produkter måste kanske märkas med information om att de innebär en brandrisk. Kosmetika ska ha symboler som visar hur länge produkten kan förväntas hålla och fungera efter att du har öppnat den. Känsliga varor måste ha utgångsdatum.
Märkning som CE och annan regulatorisk märkning som gäller inom EU ska också vara med. Det här beror ju på typen av produkt och vilka regler som gäller för märkning i Sverige och inom EU.
Information om återvinning
Det kan också vara klokt att ha med information om återvinning. Ge vägledning om hur förpackningen ska hanteras då den ska kastas. Om den kan komposteras kan detta märkas ut vilket kan uppskattas av många kunder.
Kontaktinformation
Vi får inte glömma bort kontaktinformation. Att erbjuda telefonnummer och email för kontakt ger en känsla av seriositet och trygghet. Kunder måste känna att det går att höra av sig med frågor eller klagomål.