Förbättrade kommunikationsegenskaper för skribenter

Kommunikation är en stor del av arbetet som skribent. Särskilt för oss som jobbar som frilansskribenter och skriver text som ska göra mer än informera. När texten kan föra en dialog med den som läser så kan det hända saker!

Numera finns det hjälpmedel som kan vässa dig som skribent som till exempel stilfigurer. Ta en titt på https://www.semantix.com/se/resurser/blogg/stilfigurer för att lära dig mer om hur du kan använda stilfigurer för att finslipa ditt skrivande.

Det är viktigt att förstå vem som läser

Oavsett om du tänker använda dig av någon form av applikation eller en mall för förbättrad kommunikation i dina texter så måste du förstå din publik. När du vet vem som läser din text och vad den personen har för behov, preferenser och referenser så är det en stor hjälp.

Med denna kunskap kan du använda dig av rätt typ av retorik. Du förstår vilka uttryck och liknelser som kommer att förstås. Du kan också bli bättre på att trycka på knappar som har med känslor att göra.

text mobil
Text för mobil måste också kommuniceras på rätt sätt

Jobba med metaforer och liknelser

Metaforer och liknelser är väldigt viktiga för att få en text att kommunicera tankar, koncept och mer. När du använder dig av en metafor så kan något som läsaren inte känner till sedan tidigare bli begripligt på ett enkelt sätt.

Det roliga med metaforer är att de alltid är felaktiga. Du kan läsa mer om metaforer här för att få en bättre bild av hur du kan använda dessa när du vill kommunicera med text. Detta oavsett om du ska skriva en uppsats eller om du är SEO-skribent som ska skriva säljande reklamtext.

Text som klingar i huvudet på den som läser

En annan sak som kan vara roligt att se lite närmre på är hur det låter i huvudet när vi läser en text. Det går att tillföra en viss musikalisk kvalitet till skrivandet. Kanske jobbar du med ord som rimmar eller en mening som får en viss rytm och som får läsaren att stanna till.

Det här är väldigt viktigt när du vill jobba med en slogan. Om den som läser ska stanna till och kanske säga meningen högt för sig själv så måste den har denna musikaliska kvalitet.

ord som musik
Text kan vara som musik

Här är ett exempel på detta:

Fraser som upprepas

Du kan också använda fraser som upprepas i början, mitten och på slutet av en mening. Detta ger en unik betoning och skapar en rytm. Du kanske skriver något i stil med: Vi ska slåss på stränderna, vi ska slåss på landningsplatserna och vi ska slåss på fälten och gatorna.

Det blir lite som ett tal som en politiker håller. Då känns det lite extra viktigt och detta kan leda till att kommunikationen med texten fungerar mycket bättre.

Överdriv när det passar

Det kan också vara smart att överdriva för att betona eller förmedla lite starkare känslor. Det här skapar intensitet och dramatik i texten. Du kanske skriver något i stil med: Det har ju Fröken ur sagt en miljon gånger! Detta som svar på vad är klockan då förstås.

överdrivet

Ironi och sarkasm

Det går också att använda ironi och sarkasm för att förmedla nyanser, humor eller kanske kritik. Detta passar bra när målet är att få läsare att tänka lite mer på det du har skrivit. Ett exempel på detta kan vara: Vad fint, ett möte till som skulle kunna ha haft formen av ett mejl.

Parallellism

En annan teknik som kan skapa god struktur i en test är när du använder dig av parallellism för att få bättre klarhet och samtidigt skapa rytm. Fraser som: sådan far, sådan son är ett bra exempel på detta.

Analogier

Med analogier kan vi jämföra två olika saker för att förklara ett koncept. Detta är bra att använda sig av då du ska förklara något som läsaren inte känner till sedan tidigare. Om du kan skriva: Att förklara ett skämt är som att dissekera en groda. Du förstår det bättre men grodan dör i processen.

På detta vis kan du se till att läsaren förstår vad du menar. Du är på sätt och vis övertydlig men på ett sätt som kan kännas intressant.

Övertala med retoriska meningar

Om du jobbar mer med retorisk kan du använda detta i dina texter för att betona poäng och skapa känslomässiga svar. Detta är ett bra sätt att övertala läsaren om det du vill få fram med din text.

Några exempel på detta är:

Retoriska frågor: Engagerar läsaren och uppmuntrar till att tänka ett varv till.

Motsatser: Kontrasterande idéer kan lyfta fram styrkan i argumentet.

Pathos, Logos, Ethos: Tilltala känslor, logik eller etik för att övertyga läsarna.

Hur blir du bra på att använda dessa verktyg?

För att bli bra på att använda ovan nämnda verktyg för text som kommunicerar bättre är det viktigt att du läser mycket. Genom att läsa olika genrer och utsätta dig för olika stilar så kommer du att exponeras för fler texter där ovan nämnda metoder används på olika sätt.

När du kan analysera hur erfarna skribenter jobbar med verktygen för att förbättra kommunikationen i sina texter så kan du få viktiga insikter såväl som inspiration.

Du bör också:

  • Träna på kommunikativt skrivande. Skriv mycket och öva på detta. Kanske kan du starta en blogg enbart i detta syfte.
  • Få feedback. Se hur du kan få feedback på dina texter vad gäller kommunikationen. Kanske kan du ingå i en grupp med skribenter som jobbar med detta.

 

För skribenter är förmågan att kommunicera effektivt ovärderlig. Genom att förstå och på ett skickligt sätt använda litterära och retoriska verktyg kan författare förbättra tilltal, tydlighet och övertygande kraft i sitt arbete.

Den kontinuerliga strävan mot att lära sig, öva och förfina användningen av dessa metoder och verktyg kan avsevärt höja en författares kommunikationsförmåga vilket gör det möjligt att få en djupare kontakt och påverka läsare.

Har du en hemsida?

Jag kan hjälpa dig med fantastiska webbtexter och produktbeskrivningar som drar mer trafik till din sajt från Google och hjälper dig att sälja mycket mer. Hittills har jag skrivit den här typen av texter för hundratals sajter. Jag är helt säker på att även din sajt kan dra stor nytta av min erfarenhet!

Fyll i formuläret så återkommer jag inom kort!

Rebecca Maor
Erfaren frilansskribent
Tel: +46-8-55922900