Ska du jobba hemifrån som chattoperatör? Läs detta först!

chattoperatör

Idag så förväntar vi oss att kunna komma i kontakt med företag via chatt. Stora nätbutiker har chatten tillgänglig dygnet runt medan mindre verksamheter som min jobbar med chatt igång då datorn är igång. Ska du jobba hemifrån som chattoperatör? Det kanske du ska men var väl medveten om vad detta jobb innebär innan du ansöker om det.

Chatten kan bli ett fulltidsjobb då det är många som har frågor och vill kommunicera med ansvariga för produkter och tjänster. Beroende på vem du är och hur din tillvaro ser ut så kan detta vara det perfekta jobbet för dig eller tvärtom.

Här är det viktigaste att vara medveten om innan du bestämmer dig för att jobba som chattoperatör.

Anställning eller egen firma?

Det finns företag som erbjuder chattoperatör jobb för olika sajter online. Men du kan förstås också beakta att bygga din egen service. Idag kan du ju fakturera utan företag så du behöver inte ens skapa ett bolag för att komma igång.

Om du redan har ett jobb och mest är ute efter att jobba hemifrån via datorn för att få in extra pengar kan detta vara en väg att gå. Då kan du ju kombinera chattjobbet med andra uppdrag du har som extrajobb, som korrekturläsare och SEO skribent, och samla allt via samma fakturatjänst.

Finns det jobb?

Det råder ingen brist på chattjobb. I den digitala tidsåldern har chattoperatörer blivit ryggraden för kundservice online. Chattoperatören hjälper kunder snabbt och ger känslan av att det är någon hemma i butiken.

I stort sett varje butik och tjänst online behöver ha minst en chattoperatör för att kunna erbjuda stödet som folk förväntar sig. Därmed kan vi säga att det finns jobb både för dig som vill jobba hemifrån som chattoperatör för ett chattbolag och för dig som vill jobba som frilans med eller utan eget bolag.

chattjobb på kontor
Du kan jobba som chattoperatör hemifrån eller på ett kontor tillsammans med andra chattoperatörer

Vad gör en chattoperatör?

Chattoperatören fungerar som representant för verksamheten som erbjuder chattsupport.

Som chattoperatör kommer du att:

  • Svara på frågor
  • Lösa problem
  • Skicka frågor vidare
  • Ge stöd
  • Ta emot ris och ros

All kommunikation sker via text. Därmed bör du vara duktig på att skriva. Det finns chattjobb på engelska och andra språk. Men om ditt huvudspråk är svenska så bör du i första hand leta efter chattoperatör jobb på svenska.

5 fördelar med att arbeta som chattoperatör:

  1. Arbetsmöjligheter på distans

En av de viktigaste fördelarna med att vara en chattoperatör är möjligheten att arbeta var som helst. Många företag erbjuder fjärrpositioner för chattoperatörer vilket ger flexibilitet och eliminerar behovet av daglig pendling. Du kan jobba hemifrån via datorn såväl som under en resa med din surfplatta eller laptop.

  1. Flexibla timmar

Utöver möjligheten till distansarbete kommer chattoperatörsjobb ofta med flexibel schemaläggning. Detta kan vara särskilt fördelaktigt för dem som balanserar andra ansvarsområden såsom studier eller barn så att de kan arbeta på tider som passar deras personliga scheman.

Jobba när du har tid!
  1. Olika interaktioner

Att jobba som chattoperatör innebär att interagera med en mängd olika människor varje dag. Denna variation håller jobbet intressant och kan vara mycket givande. Särskilt när du kan hjälpa till att lösa en kunds problem eller förbättra deras upplevelse med företaget.

  1. Utveckling

Rollen finslipar viktiga färdigheter som multitasking, skrivning, problemlösning och digital kommunikation. Att utmärka sig som chattoperatör kan bana väg för karriärutveckling inom kundservice, digital marknadsföring eller andra relaterade områden.

  1. Mindre stress

Jämfört med telefonbaserade kundtjänstroller upplever chattoperatörer ofta mindre stress. Frånvaron av verbal konfrontation kan göra svåra interaktioner lättare att hantera, och att ha tid att tänka innan man svarar kan minska pressen.

Mer om att jobba som chattoperatör internationellt:

5 nackdelar med att arbeta som chattoperatör:

  1. Repetitiva uppgifter

Jobbets karaktär kan bli monotont med tiden. Chattoperatörer stöter ofta på liknande frågor och problem vilket kan göra att arbetet känns repetitivt och ibland oinspirerande.

  1. Hög arbetsbelastning

Särskilt i industrier med hög efterfrågan kan chattoperatörer hantera ett konstant inflöde av meddelanden vilket leder till en högtrycksmiljö. Att hantera flera chattar samtidigt kan vara utmanande och kräver utmärkt tidshantering och organisatoriska färdigheter.

  1. Brist på personlig interaktion

Även om digital kommunikation är effektiv så saknar den personlig touch av ansikte mot ansikte interaktioner. Detta kan ibland göra det svårare att komma i kontakt med kunder och förstå deras behov fullt ut vilket leder till potentiella missförstånd. Dessutom så arbetar du ju ensam om du väljer att jobba som chattoperatör hemifrån.

ensamt
Det kan bli lite ensamt
  1. Begränsad karriärutveckling

I vissa företag kan rollen som chattoperatör erbjuda begränsade möjligheter till avancemang. Utan en tydlig väg till högre positioner kan vissa tycka att jobbet saknar långsiktig karriärtillfredsställelse.

  1. Fysisk påfrestning

Att spendera långa timmar framför en datorskärm med att skriva kan leda till fysisk påfrestning. Problem som ansträngda ögon, karpaltunnelsyndrom och ryggsmärtor är vanliga bland chattoperatörer som inte tränar ordentlig ergonomi. Dessutom kan många timmar framför en skärm utan avbrott få oss att uppleva ensamhet.

Ska du jobba hemifrån som chattoperatör?

Att arbeta som chattoperatör kan vara ett bra jobb för dig som är bra på att skriva och tycker om att kommunicera. Du kan jobba som chattoperatör när du har tid för det och därmed är detta en möjlighet till extrajobb.

Då jag får frågan om hur det är att jobba som frilansskribent så säger jag ofta att det är bra om du tycker om att författa och utveckla. Om du mest tycker om att skriva korta meddelanden och att kommunicera så kan chattoperatörjobbet vara ett mycket bättre frilansjobb för dig.

hörlurar
Vissa chattjobb kan även innebära att du behöver ta en del samtal med rösten

Potentiella chattoperatörer bör dock vara uppmärksamma om utmaningarna, inklusive arbetets repetitiva karaktär, möjligheten till högtryckssituationer och de fysiska kraven på rollen. Precis som med vilket jobb som helst handlar framgång som chattoperatör om att hitta den rätta balansen och se till att positionen överensstämmer med dina personliga och professionella mål.

Gnosjöregion.se – En guide med äkta Gnosjöanda!

I Gnosjöregionen är det tätt mellan företagen. Här finns det industriföretag med långa anor som fortsätter att driva den industriella utvecklingen framåt med nya innovationer. Oavsett om du är producent på jakt efter rätt verkstad för din produktutveckling eller en verktygsarbetare på jakt efter ny anställning så är Gnosjoregion.se en viktig källa till information.

Vad är Gnosjöregionen?

Gnosjöregionen är namnet på området som huserar fyra småländska kommuner. Dessa är Gnosjö, Gislaved, Vaggeryd och Värnamo. Regionen som ligger i den södra delen av Sverige är särskilt känd för sin företagsanda och har ett mycket starkt lokalt nätverk av små och medelstora företag.

Många av dessa företag är inom tillverkningsindustrin så tjänster som tillverkning av plastprodukter, formsprutning och ytbehandling finns vägg i vägg. Kanske har du hört talas om Gnosjöanda som är ett begrepp som beskriver det lokala näringslivets drivkraft och samarbetsvilja. Jag skulle vilja säga att Gnosjoregion.se är som en oas av Gnosjöanda online!

Gnosjöregionen

En sajt som samlar företagsamheten i Gnosjö

Den främsta styrkan med Gnosjoregion.se är att denna sajt på ett så tydligt sätt samlar företagen i Gnosjö under ett tak. Dels kan du söka i sajtens kartotek efter en specifik leverantör och dels kan du lära dig mer om vad som händer just nu i aktuella reportage och artiklar.

Sajten har även en sektion med filmer från Gnosjöregionens olika verksamheter. En skatt av information som är så lätt att ta till sig i detta format. All denna information är till stor hjälp för företag i och utanför Gnosjö som letar efter samarbetspartners eller som vill göra en specifik beställning från ett erfaret och pålitligt svenskt industriföretag.

Möjlighet för industriföretag att synas

Redan under 1900-talet började Gnosjöregionen att utmärka sig med flera små verkstadsföretag som vann mark. Numera har regionen till och med ett officiellt småföretagararkiv. I början låg fokusen på metallbearbetning och plastprodukter men med tiden så har uppsättningen av industrier breddats. Företagen är kända för flexibilitet och snabba beslut samt förmågan att anpassa sig till nya marknadsförhållanden.

Men det finns ett område där många svenska verkstadsföretag ligger efter och det är närvaron online. Här är portalen Gnosjoregion.se en enorm hjälp. Regionens företag får chansen att synas på plattformen på ett intuitivt sätt som förstärker Gnosjöandan!

Nya jobbmöjligheter

Jag vill också påpeka att den här sajten också kan vara av intresse för den som är på jakt efter ett nytt jobb inom industrisektorn. Nya jobbmöjligheter poppar hela tiden upp och ofta kan du ju fördjupa dig i företaget som erbjuder jobbet på sajten. Dels via mer information om själva företaget och dels via artiklar om deras verksamhet då dessa finns.

Viktigt att notera här är att trots att regionen domineras av små och medelstora företag så är det tal om ett mycket dynamiskt näringsliv. Många av företagen har kunder både i Sverige och utomlands. Dessutom ligger den här regionen i framkant vad gäller teknologisk utveckling och automatisering. Därmed finns det många spännande jobbmöjligheter.

För dig som har ett intresse av de tjänster och produkter som Gnosjöregionens industriföretag kan erbjuda eller som är ute efter ett nytt jobb så kan jag verkligen rekommendera ett besök på Gnosjoregion.se.

Den här sajten är ett lysande exempel på hur stark sammanhållning, entreprenörskap och samarbetsvillighet kan skapa framgångsrik och hållbar industriell ekonomi. Så surfa in på sajten om bara för att få en känsla av vad Gnosjöandan handlar om!

När kan en webbskribent behöva juridisk hjälp?

juridisk hjälp

En webbskribent kan då och då behöva juridisk hjälp. Ibland vill kunder skriva avtal som rör sekretess och mer. Personligen är jag alltid lite försiktig med den här typen av dokument. För mig är det en självklarhet att inte dela information om projekt utan lov. Men som skribent så är jag ju inte expert på lagliga frågor och då tycker jag att det är bäst att undvika långa kontrakt med klausuler som är svåra att förstå på ren svenska.

En webbskribent får ofta hantera en stor variation av innehåll. Olika branscher har olika känsligheter men en sak har de alla gemensamt: innehåll ska vara originellt! Det vet ju till och med AI som förvisso rapar upp sådant som redan finns online men som sätter ihop ord och meningar på ett nytt sätt med svengelsk tvist.

Frågor om upphovsrätt

Om du ska använda material från nätet, bilder, film och information, så är det viktigt att respektera upphovsrätten. Som SEO skribent så är det inte ovanligt att material från olika länder blir aktuellt. Då kan det behövas hjälp av en jurist som förstår sig på upphovsrätt i flera länder.

Det fina med nätet är ju att du kan få hjälpen från valfri svensk tjänst. Det finns bra advokat i Göteborg för internationella frågor såväl som på andra orter. Frågor kan lätt avhandlas med email eller ett telefonsamtal. En duktig jurist kan säkerställa att det innehåll du tänker publicera inte kränker någons rättigheter.

Användaravtal och sekretesspolicy

Utöver att en webbskribent kan behöva juridisk hjälp för avtal med kund så är det förstås viktigt att förstå vad som gäller för hemsidor som samlar in användardata. Jag får ofta skriva texter som krävs i enlighet med lagar som GDPR. Det är viktigt att förstå hur användaravtal och sekretesspolicy för hemsidor ska se ut när du är med och bygger och uppdaterar sajten.

Det finns ju gott om information om detta online men visst kan det vara bekvämt att få hjälpen direkt från en jurist som dessutom har den allra senaste informationen om vad som gäller. Det bör vara en jurist som är en fena på avtalsrätt.

skriva avtal

När det blir en tvist om innehåll

Detta har tack och lov inte hänt mig men visst hör man ibland om tvister mellan de som skapar och publicerar webbinnehåll och personer som tycker att innehållet är förtal eller kränkande. Om detta sker så är det viktigt att få råd om hur situationen ska hanteras. Särskilt om det kan vara så att innehållet faktiskt är tvivelaktigt.

Laglig reklam och marknadsföring

Inom området spel och finans så är det särskilt viktigt för en webbskribent att förstå vilka lagar som gäller. Detta särskilt då skribenten driver egna sajter som marknadsför casinospel och lån. Det finns tydliga linjer för den här typen av innehåll. Som SEO skribent för spel måste du bland annat vara medveten om att du inte kan beskriva spel på ett oansvarsfullt sätt.

Reklam måste märkas upp som reklam. När texter skrivs åt en influencer så måste de märkas ut som reklaminlägg. Det finns flera exempel på svenska influencers som har fått betala stora böter för att inte ha gjort detta. I en sådan situation behöver den som står för texten få hjälp av en duktig jurist som förstår sig på regelverket.

Summan av kardemumman är att det är klokt att ha tillgång till juridisk expertis när du jobbar som webbskribent. Det säkerställer att ditt innehåll kan göra sitt jobb utan tvister och frågetecken omkring det lagliga!

Vad bör vi skriva på förpackningar?

förpackning

Jag började min skribentkarriär som förpackningsansvarig på ett kosmetikaföretag. Det var mitt jobb att se över texter och design för förpackningar på flera olika språk. Som konsument så tänker vi inte alltid på allt som står där på förpackningen och varför.

Bra förpackningsdesign handlar inte bara om att följa lagar. Det är också viktigt med ett tydligt formspråk som engagerar och skapar den känsla som ska förmedlas. Låt oss kika lite på vad som bör skrivas på förpackningar och varför.

Tydlig branding av produkt och varumärke

Det ska inte vara svårt att förstå att en flaska innehåller balsam och inte tvättmedel och tvärtom. När du tar fram en förpackning så måste du verkligen tänka på hur design och text kommer att uppfattas. Här är det viktigt att jobba med tanke på varumärke såväl som produktens användningsområde och målgrupp.

Utöver namnet på själva produkten så kan det ju finnas mening med att ha en slogan som används i marknadsföring för att öka igenkänning.

tvättmedelsförpackning
Det bör vara tydligt vad som kan tvättas och rengöras med innehållet!

En bra produktbeskrivning är A och O

Det är inte bara i webbutiker som man måste ha bra produktbeskrivningar. En produkt ska ha en produkttext som talar om vad produkter är och vad den gör. Om det behövs är det även smart med instruktioner för hur den ska användas.

Att få hem ett paket pasta som är utan information om koktid och andel vatten är ju inte coolt. Dessutom så kan det kännas tryggt att förstå hur ofta en produkt kan användas och när man eventuellt ska sluta använda den.

Instruktioner ska vara:

  • Lättlästa och tydliga
  • Genomgripande för hela användningsprocessen
  • På ett språk som du förstår!

Ibland så översätts produkttexter på ett slarvigt sätt. Man kanske väljer AI istället för en verklig skribent vilket kan leda till konstiga formuleringar. Eller så försöker man kombinera svenska med norska och danska med resultatet att det blir en enda röra.

Näringsinformation

Detta är ett måste för livsmedelsprodukter. Vi har regler i Sverige för hur livsmedel ska märkas upp och dessa måste följas. Om du ska skapa förpackning för livsmedel så är det alltså väldigt viktigt att du tar reda på vad som krävs och att texten får plats på ett bra sätt som ser snyggt ut rent visuellt.

Säkerhetsvarningar och bäst-före-märkning

Det finns också regler för hur eventuella risker ska märkas ut. Vissa produkter måste kanske märkas med information om att de innebär en brandrisk. Kosmetika ska ha symboler som visar hur länge produkten kan förväntas hålla och fungera efter att du har öppnat den. Känsliga varor måste ha utgångsdatum.

Märkning som CE och annan regulatorisk märkning som gäller inom EU ska också vara med. Det här beror ju på typen av produkt och vilka regler som gäller för märkning i Sverige och inom EU.

Information om återvinning

Det kan också vara klokt att ha med information om återvinning. Ge vägledning om hur förpackningen ska hanteras då den ska kastas. Om den kan komposteras kan detta märkas ut vilket kan uppskattas av många kunder.

återvinning

Kontaktinformation

Vi får inte glömma bort kontaktinformation. Att erbjuda telefonnummer och email för kontakt ger en känsla av seriositet och trygghet. Kunder måste känna att det går att höra av sig med frågor eller klagomål.

Nå fler kunder online – några tips!

nå kunder online

I en tid då folk inte ens vet vad en klassisk telefonkatalog är så är det ju ingen som ifrågasätter nätet som platsen att marknadsföra sig själv på. Men hur kan du nå fler kunder online? Låt oss ta en titt på några tips som kan vara av särskilt intresse för dig som driver en mindre verksamhet och som behöver nå ut till fler på ett enkelt och smidigt sätt.

Skapa stark närvaro online

Din närvaro online är ofta det första intrycket du gör på potentiella kunder. En väldesignad och professionell hemsida är ett måste. Den bör tydligt förmedla dina tjänster, kvalifikationer och hur du kan hjälpa dina kunder.

Att regelbundet uppdatera din webbplats med insiktsfulla blogginlägg, artiklar eller videos där du pratar kan också öka din synlighet och etablera dig som en auktoritet inom ditt område. Om du inte är så bra på att uttrycka dig i text så är det klokt att be en skribent om hjälp med detta.

Dra nytta av sociala medieplattformar

Sociala medier är ett kraftfullt verktyg för att bygga relationer med potentiella kunder. Plattformar som LinkedIn, Facebook, Instagram och Twitter kan användas för att dela värdefullt innehåll, engagera sig med dina potentiella kunder och marknadsföra dina tjänster. Att vara aktiv och lyhörd på dessa plattformar kan hjälpa dig att bygga förtroende och relation med din publik.

Dessutom finns det särskilda plattformar för olika yrkeskategorier. Om du jobbar som psykolog kan du visa upp dig på en marknadsplats där du kan boka psykolog online som Vivi Care. Då kommer du att synas på en plats där folk aktivt söker efter psykologhjälp på nätet.

För proffs som psykologer kan det vara mycket fördelaktigt att använda specifika portaler och marknadsplatser som tillgodoser specifika områden. Dessa plattformar besöks ju av individer som specifikt söker de tjänster du erbjuder.

hitta psykolog
En plattform som gör det lätt för potentiella kunder att finna dig kan vara smart att använda!

Genom att presentera dig själv på dessa portaler med en bra bild och information som inger förtroende så ökar du dina chanser att bli hittad av potentiella kunder som redan är intresserade av vad du har att erbjuda. Ibland kan den här typen av tjänster kostar pengar men det kan det vara väl värt då det rör sig om exakt marknadsföring.

Optimera för sökmotorer (SEO)

SEO är en förkortning av sökmotoroptimering, eller Search Engine Optimization, och detta är nyckeln till att öka din synlighet online. Använd relevanta sökord i ditt webbplatsinnehåll, blogginlägg och artiklar för att rankas högre i sökmotorresultat.

Var dock medveten om vem du tar råd ifrån. Om du gör fel saker kan det få väldigt trista konsekvenser. Men som tumregel kan du komma ihåg att det som håller hög kvalitet och är äkta också är bra för din hemsidas rank i sökresultaten!

Erbjud online-konsultationer

Med den ökande acceptansen för interaktiva tjänster online, digitala affärsrelationer såväl som telehälsa kan det bli aktuellt att erbjuda online-konsultationer. Du kan ge det första samtalet gratis eller erbjuda supporten som en del av din tjänst för de produkter som du säljer.  Detta gör inte bara dina tjänster mer tillgängliga för dem i avlägsna eller underbetjänade områden utan tilltalar också kunder som föredrar bekvämligheten med den direkta kontakten online.

videosamtal
Du kanske kan visa med ett videosamtal hur din produkt fungerar

Uppmuntra recensioner och omdömen

Positiva recensioner och omdömen från nöjda kunder kan vara otroligt övertygande. Uppmuntra dina kunder att lämna feedback på din webbplats eller på relevanta recensionsplattformar. Detta sociala bevis kan i hög grad påverka potentiella kunder som överväger dina tjänster. Be eventuellt en programmerare om att se till att det blir lättare för dina kunder att ge recensioner i samband med köp av varor eller tjänster från dig.

Engagera dig i nätverk online

Nätverksarbete är inte begränsat till personliga evenemang. Att gå med i forum, grupper och professionella nätverk online relaterade till ditt område kan hjälpa dig att få kontakt med potentiella kunder och hänvisningskällor. Aktivt deltagande i dessa gemenskaper kan höja status på din profil och leda till nya möjligheter.

Betala för annonser online

Att investera i annonsering, som Google Ads eller annonser i sociala medier, kan vara ett effektivt sätt att nå en större målgrupp. Med riktade annonser kan du nå specifik demografi vilket ökar sannolikheten för att attrahera kunder som letar efter de tjänster du erbjuder.

Har du en hemsida?

Jag kan hjälpa dig med fantastiska webbtexter och produktbeskrivningar som drar mer trafik till din sajt från Google och hjälper dig att sälja mycket mer. Hittills har jag skrivit den här typen av texter för hundratals sajter. Jag är helt säker på att även din sajt kan dra stor nytta av min erfarenhet!

Fyll i formuläret så återkommer jag inom kort!

Rebecca Maor
Erfaren frilansskribent
Tel: +46-8-55922900