Loyal Writer

5 saker som gör en vanlig webbtext till ett säljmonster

Content är kung är inget nytt begrepp, men handen på hjärtat, all webbtext är inte kung. I varje fall då du vill kombinera god SEO med god konvertering och ökad försäljning. I bästa fall så är en webbtext skriven med tanke på att den ska sälja, i värsta fall så får du gå in och göra en hel del ändringar för att det ska bli mer krut i orden.

Här är 5 saker som kan göra en vanlig webbtext till ett säljmonster. De är rätt så enkla men får stor betydelse både på kort sikt och i det långa loppet:

  1. Fokuserad text vinner

Det pratas ju en hel del om att man behöver mycket text för att lyckas med marknadsföring online. Men när du försöker sälja något i din webbutik eller via ett email eller blogginlägg så är det inte alltid så bra att omge produkten och erbjudandet med alltför många ord.

För mycket fluff kan få helt motsatt effekt. Detta särskilt om du försöker sälja till en målgrupp som är känd för att inte vara så intresserad av läsning. Ta bort onödiga detaljer och behåll fokus på rätt ställe. Vad är det som gör denna produkt eller tjänst så unik? Vad blir skillnaden för personen som köper? Svaren på dessa frågor ska finnas i en eller två meningar.

Oroa dig inte för att det blir för lite text. Du kan bygga på med mer under en flik eller på en blogg som finns på samma sajt. En liten länk kan leda till läs mer för den som faktiskt vill få lite mer fluff för att våga beställa.

  1. Vårda språket!

Slangord, förkortningar och hippa uttryck har sin plats. För det mesta så passar de bra då du pratar med familj och vänner via sociala medier eller meddelanden på telefonen. När du lägger in korta uttryck och moderiktiga ord så kan det få din säljtext att verka som spam. Kunden klickar vidare eller raderar det email som kommer utan att tänka mer på det.

Det kan kännas lockande att använda ord som pushar mer för ett köp, men det här kan faktiskt få din produkt eller tjänst att verka billig och tom. Särskilt i Sverige så är det sällan så lyckat att köra på amerikanska metoder där allting är så fantastiskt och otroligt. Stora ord kan få luften att gå ur ballongen innan kunden ens har sett närmre på vilken typ av ballong det rör sig om.

Om texterna på din hemsida har helt fel språk så kan de förstöra din image. Ett sätt att motverka detta är att skapa en brand book. Där tar du upp den känsla du vill förmedla. Det här är ett fantastiskt bra verktyg för den som ska skriva innehållet på sajten. Skickliga webbskribenter kan sätta sig in i ton och stil och se till att anpassa texterna till detta.

Tänk på att olika målgrupper kan ha olika referenser vad gäller ord och stil på texten. Det får aldrig blir för komplicerat för att förstå men heller inte för enkelt för att tas på allvar.

  1. Erbjud något som är aktuellt

En säljande text ger känslan av att erbjudandet är aktuellt, att det innebär ett omedelbart värde just nu. Den som surfar in på sin sajt, läser ditt mejl, eller får ett textmeddelande bör uppleva att det här är något som inte får missas. Om du lägger in ord som förmedlar att det här är något som händer just nu, att det rör en ny produkt, eller att det finns särskilda fördelar med att köpa nu så kan det leda till fler säljtillfällen helt enkelt för att folk då “passar på”.

  1. Vem är det som säljer och var?

Ett vanligt misstag är att få folk intresserade av en produkt eller text men att glömma bort att leda vägen till kassan. Dessutom så är det lätt hänt att du glömmer bort att vara tydlig med vem du är. Om en säljtext är stark men inte knyts tillräckligt tydligt till ditt märke eller din butik så kan den missa målet. Länkar som leder till butik eller information med telefonnummer måste vara tydliga och lätta att känna igen. Dessutom så ska de lätt kunna kopplas till ditt varumärke och hålla den röda tråd som måste finnas på hemsidan och i email som du skickar ut.

I bra webbtext så framgår det vem som står bakom meddelandet. Det inger trygghet och bygger på den branding som du givetvis måste jobba med. Det här är också något som motverkar problem med spam-vibbar som vi så lätt får av text som inte tycks ha någon specifik avsändare.

  1. Varje kund är speciell

I en helt vanlig butik så kan du jobba med personal som vet hur man får varje kund som kommer in att känna sig speciell men aldrig attackerad. Det här är en känsla som bra säljtext online måste ge. Det är klart att du inte kan tala individuellt till varje person som klickar in på din hemsida men det går att skapa text som ändå visar att du har tänkt till.

Om du säljer produkter som löser ett visst problem så kan det vara klokt att lägga in en eller två rader som leder till igenkänning. Personen som läser texten känner igen sig och upplever att du riktar dig direkt till henne eller honom.

När du skickar mejl med säljande text så ska den utformas så att den känns unik. Om erbjudandet som du meddelar om finns precis överallt på din hemsida och på Facebook med samma ord så blir det återigen spam-vibbar och alls inte personligt.

Det gäller att hitta rätt balans och att lägga in de punkter som får folk att känna igen sig utan att överdriva. Att göra detta på ett koncist sätt är inte alltid så lätt. Det kräver en webbskribent som har jobbat en hel del med webbtexter som är mer än ord och siffror.

 


Har du en hemsida?
Jag kan hjälpa dig med texter som kan leda till nya kundkontakter och fler säljtillfällen.

LoyalWriter

Rebecca
Erfaren webbskribent
Kontakt  |  Vitsord