Mina tankar om att jobba med affiliate marketing

Det är ganska vanligt att jag får uppdraget att skriva text för hemsidor där det ska säljas saker eller tjänster för en tredje part. Det är detta som kallas för affiliate marketing och som går ut på att du får en del försäljningen när den som köper kommer via din rekommendation.

Det kan ju tyckas vara en win-win-situation. Du skickar trafik till en webbutik och får betalt när folk som kommer från dig köper. På sätt och vis rör det ju sig om en passiv inkomst och det är också detta som lockar många att testa.

Affiliate marketing kräver god SEO

För att du ska lyckas med din affiliate verksamhet måste du har trafik till din hemsida och då måste du också förstå hur du jobbar med SEO. Det här kan ta tid och det bör du vara medveten om. Många blir nedstämda då de skapar en hemsida, blir godkända för affiliate program och sedan inte tjänar någonting på detta.

Du behöver trafik och bra samarbetspartners

Det finns en rad olika affiliate nätverk och enskilda program att jobba med. En del av nätverken är utländska trots att de har program som är för den svenska marknaden. Du bör sätta dig in i vilka affiliate program som är de bästa och lära dig mer om deras utbud och hur de fungerar.

Ett gott tips är att inte rusa efter affiliate programmen samtidigt som du bygger din sajt. Se först till att du har en bra hemsida med trafik. Det är ingen mening med att försöka tjäna pengar på affiliate marketing om du inte har besökare att skicka till butikerna från din hemsida!

När du är redo att börja signa upp till olika program via affiliate nätverk ska du vara noga med att se på hur samarbetet kommer att fungera. Sätt en nedre gräns för den provision du får. Om du till exempel har en fantastisk sida om en riktigt dyr produkt som kostar omkring 50 000 kronor kan det ju tyckas rätt så märkligt att gå med på att få 25 kronor för varje sälj.

Om du undersöker olika samarbetspartners och vad de betalar för att du skickar trafik kan du hitta bättre alternativ. Det är en styrka du har då du har börjat i rätt ända med SEO och massiv trafik till dina affiliate sidor.

Din hemsida måste se bra ut

Det är också viktigt att du har en hemsida som ser bra ut. Det kan fungera att få den godkänd i ett affiliate nätverk men sedan faller det hela då olika program säger nej till att jobba med dig för att din sajt inte ser seriös ut.

Även om du har bra och säljande webbtext på din sajt kan det bli så att de som bestämmer om nya samarbetspartners för webbutiker ratar din hemsida för att den inte verkar bra. I verkliga livet har du sju sekunder på dig att göra ett första intryck. Online är det ännu mindre! Länkar som går till tomma sidor och en design som inte ser proffsig ut är inte att rekommendera.

Det här är ju även viktigt med tanke på de som kommer för att läsa på din hemsida. Det är viktigt att inge ett förtroende. Det gör du med en snygg design, bra innehåll och en hemsida som fungerar på ett bra sätt.

Glöm inte bort att utvärdera

Då och då är det viktigt att se över hur dina affiliate sidor fungerar. Det kan behövas förbättringar och det kan också vara så att du vill byta program. Undersök hur väl de program du använder dig av konverterar. Tänk på att saker som hur deras sidor ser ut kan få betydelse för om det blir sälj eller inte.

Gör ändringar när det behövs och lär dig av det som fungerar för att göra likadant inom andra områden där du vill dra igång affiliate verksamhet!

Valet av webbhotell kan påverka din hemsidas rank

webbhotell

När du funderar på SEO och hur du kan få mer trafik till din hemsida kanske du inte direkt tänker på valet av webbhotell. Först och främst ser du på metoder för att få mer trafik via sökmotorer, att få folk att bli kvar på din hemsida, och att få besökarna att göra något när de är på din sajt.

Det här är bra och förhoppningsvis något som kommer att göra din hemsida gott. Men glöm inte webbhotellet för det kan också påverka din hemsidas rank och funktion. När du väljer bäst webbhotell får du ett stöd som kan bli avgörande när folk surfar in på din sajt.

Ingen har tålamod, inte ens online!

Trots att en studie som gjordes så sent som 2018 tyder på att barn idag har mer tålamod än för 50 år sedan vet vi att få har tålamod. I varje fall inte då det handlar om att få fatt i information online. Vi har vant oss vid att sidor laddas på nolltid och att media är redo lika snabbt.

Om vi måste vänta mer än några sekunder på att få fram en hemsida som vi klickar vidare till från sökresultaten är det ganska troligt att vi helt enkelt stänger den och surfar vidare. Information online ska komma blixtsnabbt!

Google är inte dummare än att de har med vårt tålamod som en parameter då de rankar sajter i sökresultaten. Om sökmotorns robot inser att en sajt laddas så segt att de flesta överger den kommer den här sajten att ligga i lä mot en som inte lider av samma problem.

Nu förstår du var webbhotellet kommer in i bilden, eller?

Webbhotell med olika lösningar

Olika webbhotell är olika bra på smidiga serverlösningar. Fast de allra flesta har olika paket att erbjuda. Ju mer du betalar desto högre kapacitet får du. Det betyder dock inte att du måste satsa på det dyraste och snabbaste paketet på en gång för att kunna ranka högt i sökresultaten.

Många börjar med ett enklare paket för att sedan uppgradera då det blir viktigare med högre kapacitet. Om det bara handlar om en enkel hemsida som inte kommer att ha en massa lösningar som kräver supersnabb serverfunktion är det inte nödvändigt att betala mer för detta.

Användarvänliga tjänster är också viktigt

En annan sak som påverkar hur bra ett webbhotell kommer att vara för dig och din hemsida är deras support. Det bästa webbhotellet löser problem snabbt. Din hemsida blir inte lidande med sämre funktionalitet som kan påverka hur den klarar sig i sökresultaten på kort och lång sikt.

Dessutom kan ett riktigt bra webbhotell guida dig framåt med bättre teknik. Några viktiga punkter att tänka på när du väljer är:

  • Webbhotellet bör ha maximal upp-tid. Det vill säga att det inte blir konstanta avbrott under vilka din hemsida inte finns tillgänglig online.
  • Med bra hastighet laddas din sida snabbt även om du väljer ett enklare paket med delad hosting.
  • Användarvänlighet gör det enklare för dig att klara av uppdateringar utan att strula till det.
  • Bra backup är också bra om något blir fel och du behöver återgå till en tidigare version. Om detta kan klaras av snabbt är det också ett plus.

Här är en bra video med mer information om hur du kan hitta det bästa webbhotellet för dig och din sajt!

Så kan du tänka när du väljer domännamn för din hemsida

Namnet på hemsidan som du bygger är viktigt. Detta oavsett om det är en privat blogg eller en sajt för företaget. Ibland kan det vara klokt att se lite närmre på populära ord och uttryck som används inom branschen hemsidan ska handla om. Bland dessa kan det finnas ett riktigt bra domännamn!

Är ditt önskade domännamn tillgängligt?

För att ta reda på om du skulle kunna använda det namn som du funderar på som domännamn kan du surfa in på sajten Domänkollen.se. Här kan du snabbt skriva in ordet du vill ha i namnet och sedan se om det finns lediga domän med det ordet.

Du ser genast om du kan få ett domän med ordet och avslutande .se, .com, .org eller kanske .nu. Det blir en lista med det som finns tillgängligt och du kan då klicka vidare för att se på priser för domänen. Domänkollen ger dig en god överblick med prisförslag från webbhotell som Loopia och Miss Hosting. Det är bara att klicka vidare och köpa där det passar dig bäst!

Har du valt ett bra namn?

För ett företag kan det ses som självklart att hemsidan bör ha företagsnamnet med. I varje fall när det rör sig om en huvudsida som ska fungera som virtuellt visitkort och samtidigt ge mer information. När det rör satellitsajter som ska skicka mer trafik till huvudsidan är det inte lika noga med namn som är samma som företagets. Då går det att använda relevanta ord och uttryck.

Här gäller det förstås att själva firmanamnet är ett namn som bär. Om kopplingen mellan ert firmanamn och det ni gör inte är tydlig kan det bli mycket klurigt med detta namn som domännamn!

Det är viktigt att tänka på att namn på hemsidor bör spegla vad sajten handlar om. När de inte gör det kan det ses som ett minus för sajtens marknadsföring online. Om du redan nu vet att mycket av innehållet kommer att kretsa omkring en viss företeelse eller produkt är det klokt att försöka få ett domännamn där detta beskrivs.

Måste det vara en exakt matchning med nyckelord?

Det var länge så att experter hävdade att det var otroligt viktigt för SEO att ha domännamn med det nyckelord som man hade huvudfokus på. Idag är det inte lika mycket fokus på detta. Om du finner en fullträff är det ett plus. Men känn det inte som att det är hopplöst när alla domän med exakt nyckelord är tagna.

Om du är lite kreativ kan du komma på bra namn som är relevanta och som kanske innehåller nyckelordet som är så viktigt för dig på något vis. Lek lite med orden som kan vara passande och se om du kanske kan komma på en ordlek som också kan sätta sig på minnet hos de som besöker sajten.

Ska det vara .se eller .com?

Det går inte att sticka under stol med att .se är relevantare för svenska hemsidor. Men .com är inte omöjligt. Särskilt inte om du tänker ha en översättning på engelska på sajten. På senare år har .nu blivit mycket populärt bland svenska sajtägare som ett bra val för den som ska ha en svensk sida.

Ett annat alternativ som kan fungera bra om du inte hittar domännamn med det önskade ordet som ska ingå är .info. Det här är särskilt bra för sajter som ska ge mer information på olika sätt men inte lika attraktivt om du ska bygga en huvudsida för ditt företag.

Produktbeskrivning – Hur ska produktbeskrivning skrivas för att sälja mer?

Produktbeskrivningar

I en webbutik måste det finnas text som beskriver de produkter och tjänster som erbjuds. Det är den här texten som kallas för produktbeskrivning. Med välskrivna produktbeskrivningar skapas köplust och därmed kan det bli fler säljtillfällen.

Men hur ska produktbeskrivningen skrivas för att vara säljande?

Jag har skrivit tonvis med produkttexter för webbutiker och kataloger. Om du driver en webbutik kan jag hjälpa dig! Fyll i formuläret härnedan så återkommer jag till dig snarast.

Rebecca Maor
Erfaren frilansskribent
Tel: +46-8-55922900

 

Produktbeskrivningen som försäljare

Det kan vara en hjälp att se den beskrivande produkttexten som webbutikens innesäljare. Det här är din virtuella assistent som med ord ska ge en korrekt och lockande bild av det som säljs. Det är klart att text inte kan jämföras med en levande person som du talar med i en vanlig butik. Men du kan få liknande effekter med väl valda ord och formuleringar.

För att komma fram till hur produktbeskrivningen kan fungera som en säljare gör i en butik måste vi beakta vad kunden undrar över.

Vanliga tankegångar då du kontaktar en säljare i en butik är:

  • Fyller detta mina behov?
  • Kommer produkten eller tjänsten att lösa mina problem?
  • Är kvaliteten god?
  • Är andra nöjda med produkten?
  • Är det en prisvärd vara?
  • Finns det fördelar?

Det här är några nyckelpunkter som måste finnas i och omkring texten. Priset kommer ju att synas tydligt såväl som andra viktiga detaljer som särskild garanti och annat. Men själva brödtexten är den del som svarar på de där känslorna av oro, ängslan och behov som kunden bakom skärmen har.

För att kunna svara på kundens icke ställda frågor är det verkligen A och O att den som skriver texten kan sätta sig in i dem. Det kan skribenten göra på flera sätt. Dels kan det helt enkelt vara så att hon själv har god erfarenhet av området.

När skribenten inte har tidigare erfarenhet av en viss vara eller tjänst är det verkligen viktigt med ordentlig research. Den bör inkludera att kika på vad människor frågar om online såväl som de problem som produkten ska lösa.

En helhetsbild av produktens funktion och vilka behov den möter gör det lättare att skriva en bra produkttext som svarar på frågorna. En text som får kunden att känna att det här är produkten som ger lösningen på problemen. Med andra ord, en text som får kunden att klicka på köp-knappen!

Produktbeskrivningen visar vägen till rätt vara!
Produktbeskrivningen visar vägen till rätt vara!

Inte bara texter

Det är dock viktigt att komma ihåg att bra produkttexter måste omges av ett format som ger mer information. Det är välkänt att du säljer mer online med hjälp av bilder. En bild kan räcka men det finns fördelar med att ha fler som visar olika vinklar. Dessutom kan det vara fint med en produktfilm som ytterligare belyser produktens fördelar på olika sätt.

Formatet på produkttexten

Det är viktigt att produktbeskrivningen alltid har nära anslutning till köpknapp. Det är också klokt om information om eventuella val vad gäller färg och storlek finns nära till hands. Om kunden vallas bort alltför långt från den första känslan av att vilja köpa som texten orsakade kan det leda till att det inte blir ett omedelbart köp.

Kundrecensioner är ett stort stöd

Det finns god anledning till att handelsportaler som Amazon är så populära. De har jobbat en hel del med kundrecensioner som ett informationsverktyg. Dessa finns i nära anslutning till produkttexten. Nu behöver du inte skapa ett avancerat recensionssystem i din webbutik för att få ut något av kundrecensioner. Det kan räcka väl med att ge utrymme åt folk att ge sina åsikter och att märka populära val med stjärnor. Det är något som kan skapa förtroende såväl som fungera som sporre till köp.

Språket i produktbeskrivningar

Det här är en punkt som många missar. Det är otroligt viktigt att vara medveten om den tilltänkta köpgruppens språk. I en produktbeskrivning kommer varje ord att få stor betydelse. Att använda begrepp som köparen inte ens förstår är ett misstag.

Det handlar inte bara om jargong. En mindre teknisk person som vill köpa ett trädgårdsverktyg blir bara förvirrad av en massa tekniska termer. Här är det bättre att hålla språket enkelt och rakt och att fokusera på användningen. Den som vill gräva ner sig i mer detaljerad information kan göra det i produktbladet!

Kanske finns det uttryck som används specifikt för att beskriva de problem som målgruppen har. Det här kan vara otroligt viktigt att förstå. För med ett väl anpassat språk skapas förtroende. Den potentiella köparen känner att ni är på samma sida, att webbutiken som säljer produkten har förstått.

Anpassa språket efter kunden!

Hur långa ska produkttexter vara?

Långa produktbeskrivningar är inte alltid det bästa valet. Om det blir för många ord kan det verka förvirrande för kunden som läser. Men idag handlar ju produktexterna inte bara om hur den faktiske läsaren reagerar på texten. Produktbeskrivningar är också en viktig del av SEO-arbetet.

En längre text som erbjuder en massa information kan prioriteras av sökmotorer som är ute efter att ge sina användare de allra bästa resultaten. Samtidigt ser det inte bra ut med en massa text som gör det svårt att navigera fram till köpet.

Det här kan lösas genom att själva produktbeskrivningen inte är längre än 50–100 ord men att det går att klicka på en länk för mer information som kan ligga gömd på samma sida eller finnas separat på hemsidan. Den här lösningen ger användaren riktigt god service och det är faktiskt något som kan vara ett plus vad gäller SEO.

Med tanke på SEO

När vi ändå är inne på SEO bör det förstås nämnas att produktbeskrivningar är ett utmärkt redskap för att stärka hemsidans relevans för utvalda uttryck. Men de nyckelord som behöver finnas med i detta syfte ska finnas med på ett naturligt sätt. Konstiga texter med ord som inte passar in kan göra produktbeskrivningen svår att läsa och det är inte bra för marknadsföringen via sökmotorer!

17 frågor och svar om produktbeskrivningar

Här är några vanliga frågor om produktbeskrivningar vars svar kan hjälpa dig till rätt produkttexter i din webbutik!

  1. Hur skriver man produktbeskrivningar för SEO?

SEO produktbeskrivningar måste ha med rätt nyckelord minst en gång i texten. De ska vara välskrivna utan stavfel och grammatiska grodor. Längden ska vara väl anpassad för webbutikens format. Standardformatet ligger på omkring 100 ord, men kortare eller längre kan bli relevant beroende på det som ska säljas.

  1. Hur skriver man produktbeskrivningar för kläder?

Produkttexter om kläder bör gå hand i hand med bilder. Här handlar det mycket om känsla, användning och passform.

  1. Får man kopiera produktbeskrivningar?

Om du får tillåtelse från sajtens ägare kan du göra det men det är inte att rekommendera. Unika produkttexter för din sajt är det bästa valet. Men du kan använda samma texter för samma serier på din sajt. Det kommer inte att ses som duplicated content av Google.

  1. Varför är produktbeskrivningar så viktiga?

De fungerar som säljpersonal i din virtuella butik. Texten hjälper kunden att fatta beslutet att handla och visar också sökmotorer vad din sajt handlar om.

  1. Kan vem som helst skriva produkttexter?

Kan du skriva kan du skriva produkttexter. Men om du inte är skribent med erfarenhet av produktbeskrivningar finns risken för att du helt enkelt beskriver och glömmer allt om att visa fördelar och hur produkten löser problem.

Om du behöver lite hjälp med hur du kan gå till väga kan du ta en titt på den här korta videon (på engelska):





  1. Vad ska vara med i en produktbeskrivning?

Produktens namn, dess funktion, hur den löser problem, varför den är så bra och hur den kan användas. Och så uppmaning till att köpa den förstås!

  1. Vem skriver produktbeskrivningar?

Du behöver ingen journalist för att få produkttexter skrivna men väl en person som har förmågan att måla med ord. Det gäller att texten uttrycker den känsla som du vill att kunden ska få när han eller hon kikar på produkten och funderar på att köpa. Duktiga webbskribenter kan göra detta men be om att få exempel på texter så att du kan avgöra om du har funnit en skribent med rätt nivå för din webbutik.

  1. Vad ska produktbeskrivningar kosta?

Priset styrs av hur lång texten ska vara och vilka krav som ställs på den. Då det finns krav omkring regler för vad som får skrivas som inom industrier som hälsa och spel kräver det mer. Dessutom kan vissa produkttexter kräva mer research om det inte finns bilder och specifikationer att bygga på. Men räkna med att det kommer att gå på allt från omkring hundralappen och upp per text.

  1. Hur får man produktbeskrivningen att konvertera?

Produktbeskrivningar som ger lösningar på problem och som på ett tydligt sätt talar om för kunden att det här är rätt val av produkt säljer. Texten ska vara lättläst och skapa en lust hos kunden att testa produkten.

  1. Hur beskriver man smycken med text?

Produktbeskrivningar för smycken bör ta upp saker som stil, känslan av smycket mot huden, allergisäkerhet och presentvärdet.

  1. Var kan jag få inspiration för produktbeskrivningar?

Sök efter mer information om samma produkt eller liknande online. Se vad köpare har att säga på sajter som Amazon. Du kan också läsa i svenska forumtrådar för att se vad människor som eftersöker produkten eller tjänsten tar upp.

  1. Finns det ord som är särskilt bra att använda i produkttexter?

Ja, ord som övertalar är bra att ha med men alltid på ett naturligt sätt. Exempel på den här typen av ord är:

  • Lätt
  • Fantastiskt
  • Snabbt
  • Säkert
  • Magiskt

 

  1. Hur gör man produkttexter lättlästa?

Det gör du med ett språk som läsaren kan ta till sig samt med ett smart format. Det är till exempel bra att ta med några väl utvalda säljpunkter under texten.

  1. Hur vet jag hur långa produktbeskrivningarna ska vara?

Ta en titt på vad normen är. Vissa produkter mår bra av mer text men kom ihåg att den måste presenteras på ett sätt som gör texten lättläst. Du kan också ta tips från en webbskribent som jobbar med produkttexter och har bra koll på vad som kan passa i din webbutik.

  1. Får man ljuga i produktbeskrivningar?

Det är inte att rekommendera att ljuga. Det räcker med några besvikna kunder för att butiken ska få dåligt rykte. Om du säger att produkten är populär i Sverige när den är populär i ett annat land kan det också bli lite knas. Håll dig till sanningen men leta upp vinklar som är positiva och som kan bli viktiga för att övertyga kunden om att köpa.

  1. Vad är viktigt att tänka på när du skriver produkttexter?

Du bör betänka målgrupp och dess behov. Saker som kan vara bra att tänka på är:

  • Ålder
  • Kön
  • Intressen
  • Utbildningsnivå
  • Inkomst
  • Språk

 

  1. Varför ska jag betala för produktbeskrivningar?

För att få ut det mesta möjliga av detta verktyg i din webbutik! Om du är en duktig skribent kan du göra jobbet själv. Annars är det klokt att leja en skribent som inte bara beskriver produkten upp och ner som den är utan tanke på känslor och problemlösning. En duktig skribent skapar köplust med sina ord!

En riktigt bra produkttext kan vara skillnaden mellan en kund som läser och surfar vidare och en kund som klickar och köper produkten från dig!

12 fakta om produktbeskrivningar

Här är några intressanta fakta om produktbeskrivningar som du kanske inte har tänkt på.

  1. Bra att ta på dig andras skor

Ett välbeprövat sätt att skriva engagerande produktbeskrivningar är att ta på sig köparens skor. Sätt dig in i köparens känslor och behov.

  1. Hoppa över babbel

En kort produktbeskrivning bör gå rakt på sak från start. Undvik småprat i början av den här typen av produkttext för att inte förlora läsarens uppmärksamhet och klick på köpknappen.

  1. Hoppa inte över bilderna

De säger mer än de 1000 ord som du inte kan ha i produktbeskrivningen!

  1. Stor betydelse

Det finns siffror som gör gällande att 20 % av alla icke genomförda köp beror på att produkttexten inte fanns eller var för otydlig. Produkttexten kan alltså få stor betydelse för försäljningen på sajten. Med enkla ord – om du inte har bra produkttexter förlorar du pengar.

  1. Före och efter

Det är vanligt med produktbeskrivningar som beskriver före och efter. Före är kundens nuvarande situation och efter är den som han kommer att nå med köpet.

  1. Make it or break it

Det sägs att produktbeskrivningar kan vara det som gör att du lyckas med din webbutik eller tvärtom det som gör att den inte fungerar.

  1. Formatet

Det är lättare att läsa produkttexter som har delats upp i olika paragrafer och som har rubriker såväl som punktlistor.

  1. Humor

Det kan vara smart att skriva roliga produkttexter men inte för varje område. När du ska sälja blommor till begravningar är humor inte ditt första tilltag!

  1. Korrekt språk

Missa inte att många kunder stör sig på fel i produkttexter rent språkligt. Stavfel och grammatik kan få det att framstå som att butiken drivs av mindre seriösa personer, inte bra!

  1. Inte bara för kunder

Sökmotorer läser också dina produktbeskrivningar för att avgöra vad din sajt handlar om och vilken kvalitet den erbjuder.

  1. Det går inte alltid att skriva vad som helst

När det handlar om produkter som vitaminer och kosttillskott är det inte alltid möjligt att skriva vad som helst. Det kan till exempel vara olagligt att hävda att vitamintabletten kommer att ge skydd mot sjukdomar.

  1. Bilderna är viktigast

Det finns studier som visar att över hälften av alla som handlar online tycker att bilderna på produkterna är viktigast. Men om texten som ger mer information hade plockats bort hade minst lika många protesterat!

Exempel på bra produktbeskrivningar

Rullgardin

Maja rullgardin är en av våra populäraste modeller som skapar ro att sova även då midsommarsolen står högt på natthimlen. Gardinen är enkel att montera och har en stark konstruktion som klarar av små händers hantering. Materialet är lätt att hålla rent och klarar UV-strålar utan att förlora färg och form. Välj rätt storlek för ditt fönster och se fram emot ett sovrum där det alltid blir tillräckligt mörkt då det behövs!

  • Populär rullgardin
  • Hög kvalitet
  • Mycket prisvärd!

Kommentar – I den här produktbeskrivningen får vi veta att rullgardinen skapar mörker i rummet där ett barn ska sova. Vi får veta att den har kvalitén som krävs för att barn ska kunna hantera den. Vi får veta att gardinen är lätt att hålla ren.

Att Maja beskrivs som en av de populäraste modellerna talar om att andra tycker om gardinen och vi får veta med säkerhet både i starten och i slutet av beskrivningen att den kommer att klara jobbet med att få det mörkt under ljusa sommarnätter. Texten trycker också på känslor som ro att sova vilket får kunden att tänka att den kan ge ett bekvämare liv.

Naturgodis

Georges salta chokladbitar innehåller 100 % naturligt salt från Himalaya. Saltet har framtagits i enlighet med Fair Trade och förhöjer smaken i chokladen. Den vackra förpackningen gör Georges salta chokladbitar till en fantastisk present till någon som liksom du tycker om att upptäcka nya smaker med gott samvete. Unna dig själv och en vän något som är lite mer än gott godis att höja humöret med!

Kommentar – Den här produktbeskrivningen vänder sig uppenbarligen till en person som har ett intresse för miljö och därmed också liknande frågor som fair trade. Den pekar på fördelar som förhöjd smak såväl som vacker förpackning. Den trycker också på känslor i form av det goda samvetet. Beskrivningen uppmanar även köparen att köpa mer för att ge bort som present.

Enkel T-shirt

Denna mjuka t-shirt av 100 % organisk bomull är mjuk och följsam. Kan användas varje dag, året runt. Bomullsväven ger extra hög kvalitet och t-shirten klarar tvätt på hög temperatur.

Kommentar – Här har vi ett exempel på en mycket kort produktbeskrivning som tillsammans med en bild på plagget är allt som behövs. Texten visar att tröjan är mjuk och bekväm, den talar om att den är lätt att sköta och väldigt användbar.

Har du en hemsida?

Jag kan hjälpa dig med texter som kan leda till nya kundkontakter och fler säljtillfällen. Fyll i formuläret härnedan och skriv vilken typ av produkter eller tjänster du försöker sälja online.

Jag återkommer inom kort!

Rebecca Maor
Erfaren frilansskribent
Tel: +46-8-55922900

 

Vad är en frilansskribent?

En frilansskribent är en person som skriver på frilansbasis. Det betyder att frilansskribenten kan samarbeta med flera olika företag och själv väljer vilka projekt som hon vill vara en del av. När det handlar om en riktigt bra skribent kan det bli så att företag frågar om hon inte kan tänka sig att jobba exklusivt bara för dem. Men då säger hon nej.

En viktig anledning till att bra frilansskribenter är bra är att de njuter av möjligheten att skriva om många olika områden och då det passar dem bäst. Jobbet kan göras på ett kontor i källaren i ett miljonprojekt i Stockholm såväl som i en bungalow på en strand i Indien.

Det finns Internet också i en bungalow!

 

Kreativitet är en viktig egenskap för att lyckas som skribent. Det gäller oavsett om du skriver för:

  • Webben
  • Produktkataloger som ska tryckas
  • Kända personer som behöver tal
  • Företag som måste forma om text
  • Produktionsbolag som gör film

Alla behöver text!

Text behövs inom alla områden. Det är också därför som jobbet som frilansskribent kan skilja sig en hel del mellan olika skribenter. En del fokuserar uteslutande på webben medan andra har nischat sig mer på trycksaksproduktion.

Det finns också skribenter som hjälper studenter och forskare med material som ska sammanställas för att göra det lättare att få klart rapporter eller uppsatser. När du behöver hjälp med text kan det med andra ord vara smart att leta efter en skribent som har rätt erfarenhet.

Ta en titt på vitsord och undersök vad andra kunder inom samma område har sagt. Du kan också läsa mer om skribentens tjänster för att se om du kan få mer hjälp omkring själva texten till exempel med publicering av den.

Hur får en bra frilansskribent din verksamhet att växa?

Det är inte sällan så att frilansskribenter får uppdraget att skriva text som på olika sätt ska öka produktion. Texten på företagets hemsida är minst lika viktig som att låta anställda träna för att det ska bli bättre produktion!

SEO skribenter jobbar med att marknadsföra verksamheter online med text som påverkar position i sökresultaten. En duktig webbskribent kan skriva på ett sätt som får robotar att nicka instämmande och verkliga människor att glömma bort allt annat de skulle ha sysslat med. Det rör sig om text som drar till sig uppmärksamhet och som styr läsaren i en specifik riktning.

När texten är med och påverkar vad läsaren gör härnäst är den väldigt effektiv. Den kan leda till kontakt, till köp eller kanske till delning av information med andra. Allt det här är sådant som kan få din verksamhet att växa och lyckas bättre.

Verksamheten växer med rätt texter!

Vilka verksamheter behöver frilansskribenter?

Alla behöver text, men det finns verksamheter som har lite större behov än andra av att få ett ständigt inflöde av ny text. Exempel på företag som hela tiden beställer texter för olika ändamål är:

Webbyråer – Webbyråer hjälper hemsidor att synas online. För att lyckas med detta behöver de en massa text. Dels för sidorna som de bygger och dels för andra sidor som de länkar från. Ibland anställer webbyråer heltidsskribenter, men ofta ser de fördelar med att jobba med frilansare. Det ger möjlighet att välja en specifik skribent för ett specifikt uppdrag.

Spelbolag – Spelbolagen har ett enormt behov av marknadsföring online. Detta oavsett om de tillverkar egna spel eller driver casino. Många frilansskribenter jobbar heltid med att förse spelföretag med olika typer av text. I och med att branschen har tuff konkurrens kan det också vara så att frilansskribenten förbinder sig till att enbart skriva för ett visst bolag.

Spelbranschen behöver en massa text!

 
Webbutiker – Aktiva webbutiker behöver hela tiden hjälp med produkttexter. De jobbar också ständigt med att nå ut till fler kunder med hjälp av sökmotoroptimering. Det här kräver mer text både för butiken och för pressreleaser. Dessutom kan webbutiker behöva hjälp med nyhetsbrev som skickas ut till kunder som har skrivit upp sig på butikens mejllista.

Hur hittar du en bra frilansskribent?

Skribentens roll är minst sagt viktig men det är inte varje frilansare som har förmågan att skriva text som engagerar på rätt sätt. Välj med tanke på den typ av text du vill ha. Om du till exempel behöver produktbeskrivningar till din webbutik ska du kontakta en frilansskribent som är duktig just på detta.

Tre viktiga saker att tänka på då du väljer är:

  1. Rekommendationer – Om andra säger att det är lätt att jobba med en viss skribent är det positivt. Det måste inte vara företag från samma bransch. När du ser kommentarer om att frilansskribenten håller sig till tidsschema är det bra även för dina textbehov.
  2. Exempel – Se på exempel på text innan du beställer. Det är viktigt att du tycker om stil och ton. Du kan be om att få se på texter från liknande områden om skribenten inte har skrivit om det som du behöver text för.
  3. Erfarenhet – Det är smart att prioritera erfarenhet. Då slipper du nybörjarfel som kan vara tidskrävande och ibland irriterande. En erfaren frilansskribent förstår dina behov och ställer rätt frågor från start. Det gör att ni kommer igång snabbare och blir klara med goda resultat.

 

[contact-form-7 id=”1606″ title=”Contact form 1″]

 

Har du en hemsida?

Jag kan hjälpa dig med fantastiska webbtexter och produktbeskrivningar som drar mer trafik till din sajt från Google och hjälper dig att sälja mycket mer. Hittills har jag skrivit den här typen av texter för hundratals sajter. Jag är helt säker på att även din sajt kan dra stor nytta av min erfarenhet!

Fyll i formuläret så återkommer jag inom kort!

Rebecca Maor
Erfaren frilansskribent
Tel: +46-8-55922900