Naturliga texter fungerar bäst

Diskussionen om hur långa texter man ska ha, hur ofta nyckelord ska dyka upp och hur man på bästa sätt ska dela upp sitt innehåll går fortsatt varm i forum online. Detta både på svenska och på engelska. Alla vill veta hur en perfekt SEO text ska se ut. Visst kan man diskutera sitt upplägg och man bör vara medveten om den strategi för SEO som man jobbar med men ofta så missar folk det som ändå är kärnan i arbetet med texter för webbsajter. Egentligen så kan man säga att det handlar om två saker:

1. Att få folk att komma till sajten
2. Att få dem att stanna och göra något

För dessa två saker så är texterna som man lägger upp på sin hemsida otroligt viktiga, men viktigare än hur långa de är och hur de är uppdelade är vad de erbjuder besökaren. Det är nämligen detta som Google försöker få en uppfattning av via sina algoritmer. När man erbjuder ett verkligt värde så leder det till att man får en högre status hos Google och att folk som kommer till sidan upplever att de finner det som de var ute efter.

Det här ställer förstås höga krav på en skribent som ska utforma innehållet som ska klara av dessa två saker. Knepet stavas naturlighet. Det tjänar ingenting till att försöka skriva efter märkliga mallar om man inte kan leverera en text som känns verklig och genuin. Även om man inte vet allt om ett visst ämne så kan man tjäna stort på att lära sig lite mer om det och sedan ge informationen på ett sätt som känns mänskligt. Det här gör att de som kommer att läsa texten känner att den är enkel att ta till sig.

Naturliga texter fungerar helt enkelt bäst, så när man har några tusen ord som man ska lägga upp på en sajt så ska man alltid fundera på hur dessa ord kommer att uppfattas av besökare hellre än att fokusera på vad Googles robotar vill. Googles robotar vill nämligen ha äkta vara, naturlighet, och de vässar hela tiden på sina formler för att kunna avgöra om detta verkligen är vad man erbjuder på sin sajt.

 

[contact-form-7 id=”1606″ title=”Contact form 1″]

 

 

 

 

Innehållsrika produktbeskrivningar

För en webbutik så är produktbeskrivningarna otroligt viktiga. Det är ju via dessa texter som kunder bestämmer sig för om de ska klicka på köpknappen eller inte. Med en bra SEO skribent för produktbeskrivningar så kan man göra rätt intryck och få fler säljtillfällen. Detta åstadkommer man genom att ge korrekt information och även skapa en attraktiv känsla som gör att kunden upplever att det blir ett bra köp.

Bra produktbeskrivningar

En bra produktbeskrivning håller en god balans mellan fakta och utfyllnadstext. Förutom att tala om hur produkten fungerar och vad den består av så kan man beskriva en situation eller ett scenario där produkten kommer väl till pass. En duktig skribent för produktbeskrivningar klarar av att förmedla en känsla som kunden gärna vill ha och som bidrar till att han eller hon köper. Sedan så är det givetvis så att produkten i sig måste vara bra. Om man försöker påstå att en parfym som mest luktar alkohol för tankarna till en härlig sommarmorgon i skogen så kanske det fungerar på kort sikt men kunden kommer inte att komma igen för nya köp så bra texter måste gå hand i hand med bra produkter.

Faktum är att bra produktbeskrivningar kan göra den stora skillnaden mellan en besökare som blir kund och en som surfar vidare utan spår!

 

[contact-form-7 id=”1606″ title=”Contact form 1″]

 

 

 

 

Mer trafik till hemsidan utan Google

Det här är en fråga som är mycket viktig. Idag är det alltför många som fokuserar allt sitt arbete med text och webb på Googles organiska sökresultat. Den första sidan av sökresultaten hägrar som målet och lösningen för hela affärsverksamheten.

Det är förstås underbart att befinna sig på den där första sidan, men om man åker ut så faller allt och då kan man ju förstås undra varför ingen tänkte på detta tidigare…

Det finns saker som man kan göra som är mer eller mindre oberoende av Google, och det här är mycket viktigt att tänka på för den som vill lyckas med sitt SEO arbete. Här följer några viktiga tips som kan hjälpa dig att öka trafiken till din hemsida utan att lita på Google organiska sökresultat.

Det kan vara av intresse att se på marketing automation som inkluderar flera viktiga bitar som email och annan kommunikation som inte bara smörjer existerande kundkontakt. När marketing fungerar på rätt sätt med smart automation och bra verktyg kan du vara ett steg före och maximera trafiken till hemsidan på flera sätt.

Sociala forum

Sociala forum har länge ansetts vara viktiga på grund av att man kan jobba med bakåtlänkar i sin profil och i särskilda inlägg. När man ser på diskussionsforum och andra sociala forum online så finns det mer att hämta än länkjuice. Om man jobbar på att bygga upp en profil som folk känner igen så kan man tids nog få en hel del trafik från sociala forum.

Det är dock viktigt att man verkligen tillför debatter och diskussioner något. Om du bara lägger in tomma kommentarer så förstår folk att du mest är intresserad av att fiska trafik och inte av att verkligen medverka.

Bloggar

Bloggar är ett fenomen som verkligen lyckats i Sverige. Folk gillar att ta reda på vad vissa bloggare har att säga om det ena och det andra. Har man en hemsida så ska man givetvis dra nytta av en blogg.

Idag är det inte svårt att skapa hemsidor där det ingår en blogg som man lätt kan uppdatera. Om denna blogg är relevant så kan man få trafik via andra bloggar där man kommenterar eller lägger in gästinlägg.

Liksom med sociala medier så får man räkna med att det kan ta lite tid innan man börjar se trafik komma in som resultatet av en blogg. Det gäller att uppdatera och att uppmärksamma andra om att man finns.

Twingly

Twingly är ett fint verktyg för bloggar där man kan fiska trafik via nyhetssajter. Man kan pinga nyhetssajter som DN manuellt eller lägga in en automatisk funktion till sin hemsida som gör att man dyker upp med länk i relevanta sammanhang.

Om man får en länk under en populär artikel i en av de stora nyhetskanalerna som finns online så kan det innebära hundratals besök på en dag. Detta är relevant trafik med folk som verkligen kommer att ta del av det som finns på din hemsida.

Trafik som återkommer

För att få folk att komma igen så måste man skapa en kontakt genom att bjuda på något. Nyhetsbrev kan fungera om man verkligen har något att erbjuda som folk är intresserade av. Här får man vara lite kreativ och tänka på vad som skulle kunna få folk att dela med sig av email adresser och eventuellt mobilnummer.

Glöm inte bort att moderna mobiltelefoner är gjorda för Internet och att du även genom sms kan fiska trafik till din hemsida.

Har du en hemsida?

Jag kan hjälpa dig med texter som kan leda till nya kundkontakter och fler säljtillfällen. Fyll i formuläret härnedan och skriv vilken typ av produkter eller tjänster du försöker sälja online.

Jag återkommer inom kort!

[contact-form-7 id="2019" title="Contact form 1_copy"]

Rebecca Maor
Erfaren frilansskribent
Tel: +46-8-55922900

 

Artikelkataloger för mer trafik till hemsidan

För några år sedan så var artikelkataloger det allra senaste. Genom att lägga till artiklar i kataloger online så kunde man öka trafiken till sin hemsida via sökmotorer. Dels så kom det nya besökare via de länkar man lagt in i själva artikeln och dels så uppmärksammade Google dessa länkar vilket ledde till en bättre page rank. För några månader sedan kom Google Panda och plötsligt uppstod det ett mindre kaos i artikelkatalogerna. Om du funderar på att använda dig av artikelkatalog för att få mer trafik till din hemsida så bör du läsa denna artikel och fundera på om det verkligen är en bra metod för dig.

Svenska artikelkataloger

Det finns svenska artikelkataloger men de har inte en särskilt hög page rank och är inte snabba och effektiva. Om du ändå vill använda dig av en svensk artikelkatalog så bör du välja en som tillåter länkar i texten av din artikel. Några svenska artikelkataloger tog stryk av Google Panda och gick under tillsammans med alla artiklar som lagts in i dem. Det finns dock några stadiga kataloger där du kan räkna med att dina länkar får ligga kvar och att de kommer att tas på allvar av Google och andra sökmotorer.

Internationella artikelkataloger

De internationella artikelkatalogerna har gått igenom stora förändringar sedan Google Panda blev ett faktum. Stora namn som Buzzle tillåter nu inga länkar i artiklar och andra kataloger som Ezinearticles har gjort det ännu mer besvärligt att lägga till artiklar med länkar och rekommendationer. Det finns dock några stora artikelkataloger som fortfarande tillåter artiklar som är till för att lansera en sajt. Om du jobbar med innehåll som är originellt och av hög kvalitet så innebär de nya förändringarna att dina artiklar kommer att synas bättre än förr.

Artikelkataloger som metod för mer trafik

Med ett vettigt innehåll av hög kvalitet så kan du helt klart dra nytta av artikelkataloger. De svenska katalogerna är ännu på ett stadium där du inte ser samma genomslagskraft som du gör via de internationella men det kan ändå vara värt att använda dem som en del av en långsiktig plan. Det finns en del tips och knep för hur du kan få artiklar i en artikelkatalog att effektivt ge dig mer trafik och bättre rank med Google, men förvänta dig inga magiska formler och explosiva resultat.

Tillsammans med andra viktiga redskap för SEO så kan artikelkataloger vara ett bra val för mer trafik. Det hela beror på hur du har tänkt dig att få fart på din hemsida och vilken typ av trafik det är du är ute efter. Kontakta oss idag så kan vi ge dig ett förslag på hur artikelkataloger kan ge din hemsida mer trafik nu och på lång sikt!

 

[contact-form-7 id=”1606″ title=”Contact form 1″]

 

 

 

 

Få keyword research som ger resultat!

Du hade aldrig byggt ett hus eller ens en friggebod utan en grund. Men du kan lansera din hemsida utan tanke på nyckelord! Fokus på rätt keywords, nyckelord på svenska, är otroligt viktigt för att du ska lyckas online. När du vet vad din målgrupp skriver in på Google.se för att hitta det som du kan erbjuda så vet du också vad du måste optimera din sajt för.
Men nu är det inte så enkelt att du kan ta reda på vilka ord och uttryck som folk använder för att finna den typ av produkter, tjänster och information som du erbjuder. Du måste också veta hur tuff konkurrensen för varje uttryck är för att lägga dina resurser på de nyckelord som du faktiskt har en chans med.

Vad är keyword research?
Keyword research är en konst. Det här är det undersökande arbete som krävs för att fastställa vilka sökord som används, i vilken omfattning, och hur svårt det blir att hamna längst upp i sökresultaten (Google sida 1) med dessa ord.
Nyckelord kan vara ett enda ord och flera ord (så kallade long tail keywords). Den som säljer skor online kommer till exempel att titta på ord och uttryck som “skor online”, ”köpa skor online” och “skor på nätet”.
Det finns lite olika verktyg och metoder som kan användas för att hitta information om de keywords som används för olika nischer. Med effektiv keyword research så kommer du att få reda på:
• Vilka nyckelord som verkligen är relevanta för din nisch
• Hur många som söker med dessa ord på Google.se varje månad
• Hur tuff konkurrensen för utvalda ord är (konkurrensen från andra sajter som erbjuder samma sak som din)
Kortfattat så kan man säga att det inte räcker att hitta ett ord som har tusentals sökningar och satsa på det i titlar och texter på sajten för att visa Google vägen. Du måste också veta hur läget ser ut för de här orden online.
Om det finns stora sajter som ligger på första och andra sidan i sökresultaten med dessa ord så är det inte enkelt att köra om. Men det kan finnas små diamanter som jättarna helt har missat. Skarp nyckelordsresearch plockar fram dessa för dig. Då kan du fokusera på orden på din sajt och få trafiken som du behöver för att lyckas online!
Kontakta mig för att få hjälp som fungerar som en ficklampa i ett becksvart rum. Du slipper abonnemang och månaders arbete då du helt enkelt kan beställa Keyword Breaker rapporter som är knivskarpa och som visar dig vilka nyckelord som du bör satsa på.

Varför är det så viktigt att ha koll på nyckelorden?
Du lägger antagligen en hel del tid och pengar på din sajt. Du har betalat för design, för webbprogrammering och kanske också för en SEO specialist som har hjälpt dig att få igång din sajt. Om du famlar i luften och chansar på nyckelord så kanske du har tur. Det har jag haft. När jag en gång började med egna bloggar så hände det att jag slumpvist föll över rätt nyckelord och fick en massa trafik. Jag får fortfarande trafik för dessa ord och det är förstås roligt.
Idag så har jag inte tid att gissa och hoppas på att det blir rätt. Jag använder uteslutande Keyword Breaker rapporter för att ta reda på vilka ord och fraser som jag bör fokusera på då jag väl får tid över till egna projekt. Dessutom så hjälper jag numera flera kunder med samma fina rapporter.
Med Keyword Breaker så kommer du inte att chansa och du kan på kort tid nå hög rank hos sökmotorerna vilket givetvis leder till mer trafik till din hemsida. Relevant trafik från folk som är ute efter det som du har att erbjuda!

Hitta rätt nyckelord med Keyword Breaker och använd dem på rätt sätt!
Ta en titt på videon härnedan där jag förklarar hur jag använder mig av Keyword Breaker keyword research för en av mina bloggar.
Om du är nyfiken på rapporterna och undrar mer om hur de fungerar så är det bara att kontakta mig. De fungerar lika bra på svenska som på engelska. Jag kan skicka några exempel på rapporter för olika nischer eller så kan du beställa rapporter som är skräddarsydda för din hemsida. Det tar inte lång tid och innebär bara en engångskostnad för informationen som du annars hade fått betala varje månad för!

 

Vänligen klicka här för att se videon i helskärmsläge (rekommenderat)

 

[contact-form-7 id=”1606″ title=”Contact form 1″]

 

 

 

 

Har du en hemsida?

Jag kan hjälpa dig med fantastiska webbtexter och produktbeskrivningar som drar mer trafik till din sajt från Google och hjälper dig att sälja mycket mer. Hittills har jag skrivit den här typen av texter för hundratals sajter. Jag är helt säker på att även din sajt kan dra stor nytta av min erfarenhet!

Fyll i formuläret så återkommer jag inom kort!

Rebecca Maor
Erfaren frilansskribent
Tel: +46-8-55922900