Jag började min skribentkarriär som förpackningsansvarig på ett kosmetikaföretag. Det var mitt jobb att se över texter och design för förpackningar på flera olika språk. Som konsument så tänker vi inte alltid på allt som står där på förpackningen och varför.
Bra förpackningsdesign handlar inte bara om att följa lagar. Det är också viktigt med ett tydligt formspråk som engagerar och skapar den känsla som ska förmedlas. Låt oss kika lite på vad som bör skrivas på förpackningar och varför.
Tydlig branding av produkt och varumärke
Det ska inte vara svårt att förstå att en flaska innehåller balsam och inte tvättmedel och tvärtom. När du tar fram en förpackning så måste du verkligen tänka på hur design och text kommer att uppfattas. Här är det viktigt att jobba med tanke på varumärke såväl som produktens användningsområde och målgrupp.
Utöver namnet på själva produkten så kan det ju finnas mening med att ha en slogan som används i marknadsföring för att öka igenkänning.
En bra produktbeskrivning är A och O
Det är inte bara i webbutiker som man måste ha bra produktbeskrivningar. En produkt ska ha en produkttext som talar om vad produkter är och vad den gör. Om det behövs är det även smart med instruktioner för hur den ska användas.
Att få hem ett paket pasta som är utan information om koktid och andel vatten är ju inte coolt. Dessutom så kan det kännas tryggt att förstå hur ofta en produkt kan användas och när man eventuellt ska sluta använda den.
Instruktioner ska vara:
Lättlästa och tydliga
Genomgripande för hela användningsprocessen
På ett språk som du förstår!
Ibland så översätts produkttexter på ett slarvigt sätt. Man kanske väljer AI istället för en verklig skribent vilket kan leda till konstiga formuleringar. Eller så försöker man kombinera svenska med norska och danska med resultatet att det blir en enda röra.
Näringsinformation
Detta är ett måste för livsmedelsprodukter. Vi har regler i Sverige för hur livsmedel ska märkas upp och dessa måste följas. Om du ska skapa förpackning för livsmedel så är det alltså väldigt viktigt att du tar reda på vad som krävs och att texten får plats på ett bra sätt som ser snyggt ut rent visuellt.
Säkerhetsvarningar och bäst-före-märkning
Det finns också regler för hur eventuella risker ska märkas ut. Vissa produkter måste kanske märkas med information om att de innebär en brandrisk. Kosmetika ska ha symboler som visar hur länge produkten kan förväntas hålla och fungera efter att du har öppnat den. Känsliga varor måste ha utgångsdatum.
Märkning som CE och annan regulatorisk märkning som gäller inom EU ska också vara med. Det här beror ju på typen av produkt och vilka regler som gäller för märkning i Sverige och inom EU.
Information om återvinning
Det kan också vara klokt att ha med information om återvinning. Ge vägledning om hur förpackningen ska hanteras då den ska kastas. Om den kan komposteras kan detta märkas ut vilket kan uppskattas av många kunder.
Kontaktinformation
Vi får inte glömma bort kontaktinformation. Att erbjuda telefonnummer och email för kontakt ger en känsla av seriositet och trygghet. Kunder måste känna att det går att höra av sig med frågor eller klagomål.
I en tid då folk inte ens vet vad en klassisk telefonkatalog är så är det ju ingen som ifrågasätter nätet som platsen att marknadsföra sig själv på. Men hur kan du nå fler kunder online? Låt oss ta en titt på några tips som kan vara av särskilt intresse för dig som driver en mindre verksamhet och som behöver nå ut till fler på ett enkelt och smidigt sätt.
Skapa stark närvaro online
Din närvaro online är ofta det första intrycket du gör på potentiella kunder. En väldesignad och professionell hemsida är ett måste. Den bör tydligt förmedla dina tjänster, kvalifikationer och hur du kan hjälpa dina kunder.
Att regelbundet uppdatera din webbplats med insiktsfulla blogginlägg, artiklar eller videos där du pratar kan också öka din synlighet och etablera dig som en auktoritet inom ditt område. Om du inte är så bra på att uttrycka dig i text så är det klokt att be en skribent om hjälp med detta.
Dra nytta av sociala medieplattformar
Sociala medier är ett kraftfullt verktyg för att bygga relationer med potentiella kunder. Plattformar som LinkedIn, Facebook, Instagram och Twitter kan användas för att dela värdefullt innehåll, engagera sig med dina potentiella kunder och marknadsföra dina tjänster. Att vara aktiv och lyhörd på dessa plattformar kan hjälpa dig att bygga förtroende och relation med din publik.
Dessutom finns det särskilda plattformar för olika yrkeskategorier. Om du jobbar som psykolog kan du visa upp dig på en marknadsplats där du kan boka psykolog online som Vivi Care. Då kommer du att synas på en plats där folk aktivt söker efter psykologhjälp på nätet.
För proffs som psykologer kan det vara mycket fördelaktigt att använda specifika portaler och marknadsplatser som tillgodoser specifika områden. Dessa plattformar besöks ju av individer som specifikt söker de tjänster du erbjuder.
Genom att presentera dig själv på dessa portaler med en bra bild och information som inger förtroende så ökar du dina chanser att bli hittad av potentiella kunder som redan är intresserade av vad du har att erbjuda. Ibland kan den här typen av tjänster kostar pengar men det kan det vara väl värt då det rör sig om exakt marknadsföring.
Optimera för sökmotorer (SEO)
SEO är en förkortning av sökmotoroptimering, eller Search Engine Optimization, och detta är nyckeln till att öka din synlighet online. Använd relevanta sökord i ditt webbplatsinnehåll, blogginlägg och artiklar för att rankas högre i sökmotorresultat.
Var dock medveten om vem du tar råd ifrån. Om du gör fel saker kan det få väldigt trista konsekvenser. Men som tumregel kan du komma ihåg att det som håller hög kvalitet och är äkta också är bra för din hemsidas rank i sökresultaten!
Erbjud online-konsultationer
Med den ökande acceptansen för interaktiva tjänster online, digitala affärsrelationer såväl som telehälsa kan det bli aktuellt att erbjuda online-konsultationer. Du kan ge det första samtalet gratis eller erbjuda supporten som en del av din tjänst för de produkter som du säljer. Detta gör inte bara dina tjänster mer tillgängliga för dem i avlägsna eller underbetjänade områden utan tilltalar också kunder som föredrar bekvämligheten med den direkta kontakten online.
Uppmuntra recensioner och omdömen
Positiva recensioner och omdömen från nöjda kunder kan vara otroligt övertygande. Uppmuntra dina kunder att lämna feedback på din webbplats eller på relevanta recensionsplattformar. Detta sociala bevis kan i hög grad påverka potentiella kunder som överväger dina tjänster. Be eventuellt en programmerare om att se till att det blir lättare för dina kunder att ge recensioner i samband med köp av varor eller tjänster från dig.
Engagera dig i nätverk online
Nätverksarbete är inte begränsat till personliga evenemang. Att gå med i forum, grupper och professionella nätverk online relaterade till ditt område kan hjälpa dig att få kontakt med potentiella kunder och hänvisningskällor. Aktivt deltagande i dessa gemenskaper kan höja status på din profil och leda till nya möjligheter.
Betala för annonser online
Att investera i annonsering, som Google Ads eller annonser i sociala medier, kan vara ett effektivt sätt att nå en större målgrupp. Med riktade annonser kan du nå specifik demografi vilket ökar sannolikheten för att attrahera kunder som letar efter de tjänster du erbjuder.
Äta bör man annars förgör man. Som frilansskribent är det inte så svårt att kombinera jobb med mat. Det går ju att ta en laptop med sig till en plats det serveras soppa, strömming och bakelser. Men många dagar innebär trots allt att lunchen består av en medtagen matlåda så låt oss ta en titt på 5 fina tips på vad som kan finnas i den lunchlådan.
Den balanserade matlådan
Ska det vara mest protein och bara aningen kolhydrater eller ska vi helt skippa kolhydraterna. Detta är förstås en personlig sak och du kan beställa mat online som motsvarar dina krav om sammansättning. Om vi tänker oss att lunchlådan ska representera en balans mellan näringsämnen så kan den innehålla:
Kyckling eller tofu för protein
Råris eller quinoa för kolhydrater
Ångade grönsaker som broccoli, morötter och paprika för vitaminer och fibrer
En bit frukt som äpple eller banan
Fördelarna med denna matlåda: Denna lunchbox erbjuder en balanserad blandning av protein, kolhydrater och grönsaker. Det är mättande, ger hållbar energi och variationen håller dina måltider intressanta.
Medelhavsmedley
Medelhavets kost är inte så dum att satsa på för lunch vid skrivbordet. Den kan enkelt avnjutas kall så du behöver inte ha någon ugn eller mikro för att njuta av denna lunchlåda som kan innehålla:
Grekisk sallad
Pitabröd
Humus
En bit mörk choklad till efterrätt
Fördelarna med denna matlåda: Detta paket är hjärtvänligt och fullt av smaker. Humus och pitabröd ger en tillfredsställande känsla av mätthet medan salladen erbjuder fräschör.
Snacklådan
Ibland är det kanske inte så intressant med en bastant lunch i lunchlådan. Du kanske mest vill ha lite snacks att tugga på mellan uppgifterna vid datorn. Då kan du packa:
Blandade nötter
Skivade grönsaker med eller utan dipp
Oststrängar
Lite torkad frukt
Fördelarna med denna matlåda: Perfekt för dig som inte vill ha en stor lunch och som vill ha nyttiga snacks. Detta paket håller blodsockernivåerna stabila med sin blandning av protein, hälsosamma fetter och fibrer vilket förhindrar energinedgången mitt på eftermiddagen. Du kanske inte ens måste ta en extra kopp kaffe med den här typen av lunch!
Veggie delight wrap
Kör på en fullkornswrap som sluter sig om en fyllning med grönsaker, avokado, strimlade morötter, gurka och så någon form av protein som kikärter. Lägg gärna till lite dressing eller humusröra i en burk och så en frukt till efterrätt.
Gör en overnight havregrynsgröt eller kör på övernatten med mandelmjölk och chia. Om det ska vara sött kan du inkludera lite honung. Servera detta med bär och skivad banan. Du kan också ta med dig hårdkokta ägg för att få protein och så en påse med nötter.
Fördelarna med denna matlåda: Vem säger att frukostmat bara är för morgonen? Detta paket är ett lugnande och mättande val. Särskilt under hektiska morgnar när du kanske hoppar över frukosten.
Såhär gör du overnight oats:
Några tips för att packa kontorsluncher:
Förberedelser: Förbered dina luncher kvällen innan för att spara tid på morgonen.
Isolering: Använd en isolerad matkasse och ispåsar om ditt kontor inte har ett kylskåp.
Portionskontroll: Var uppmärksam på portionsstorlekarna för att undvika att äta för mycket.
Med dessa förslag på lunchlådor kan du njuta av en mängd olika smaker och näringsämnen vilket gör dina arbetsdagar hälsosammare och roligare. Lådorna passar lika bra för dig som jobbar som korrekturläsare såväl som du som sitter och kodar. Kom ihåg att nyckeln till en fantastisk kontorslunch är balans, smak och bekvämlighet.
Kommunikation är en stor del av arbetet som skribent. Särskilt för oss som jobbar som frilansskribenter och skriver text som ska göra mer än informera. När texten kan föra en dialog med den som läser så kan det hända saker!
Numera finns det hjälpmedel som kan vässa dig som skribent som till exempel stilfigurer. Ta en titt på https://www.semantix.com/se/resurser/blogg/stilfigurer för att lära dig mer om hur du kan använda stilfigurer för att finslipa ditt skrivande.
Det är viktigt att förstå vem som läser
Oavsett om du tänker använda dig av någon form av applikation eller en mall för förbättrad kommunikation i dina texter så måste du förstå din publik. När du vet vem som läser din text och vad den personen har för behov, preferenser och referenser så är det en stor hjälp.
Med denna kunskap kan du använda dig av rätt typ av retorik. Du förstår vilka uttryck och liknelser som kommer att förstås. Du kan också bli bättre på att trycka på knappar som har med känslor att göra.
Jobba med metaforer och liknelser
Metaforer och liknelser är väldigt viktiga för att få en text att kommunicera tankar, koncept och mer. När du använder dig av en metafor så kan något som läsaren inte känner till sedan tidigare bli begripligt på ett enkelt sätt.
Det roliga med metaforer är att de alltid är felaktiga. Du kan läsa mer om metaforer här för att få en bättre bild av hur du kan använda dessa när du vill kommunicera med text. Detta oavsett om du ska skriva en uppsats eller om du är SEO-skribent som ska skriva säljande reklamtext.
Text som klingar i huvudet på den som läser
En annan sak som kan vara roligt att se lite närmre på är hur det låter i huvudet när vi läser en text. Det går att tillföra en viss musikalisk kvalitet till skrivandet. Kanske jobbar du med ord som rimmar eller en mening som får en viss rytm och som får läsaren att stanna till.
Det här är väldigt viktigt när du vill jobba med en slogan. Om den som läser ska stanna till och kanske säga meningen högt för sig själv så måste den har denna musikaliska kvalitet.
Här är ett exempel på detta:
Fraser som upprepas
Du kan också använda fraser som upprepas i början, mitten och på slutet av en mening. Detta ger en unik betoning och skapar en rytm. Du kanske skriver något i stil med: Vi ska slåss på stränderna, vi ska slåss på landningsplatserna och vi ska slåss på fälten och gatorna.
Det blir lite som ett tal som en politiker håller. Då känns det lite extra viktigt och detta kan leda till att kommunikationen med texten fungerar mycket bättre.
Överdriv när det passar
Det kan också vara smart att överdriva för att betona eller förmedla lite starkare känslor. Det här skapar intensitet och dramatik i texten. Du kanske skriver något i stil med: Det har ju Fröken ur sagt en miljon gånger! Detta som svar på vad är klockan då förstås.
Ironi och sarkasm
Det går också att använda ironi och sarkasm för att förmedla nyanser, humor eller kanske kritik. Detta passar bra när målet är att få läsare att tänka lite mer på det du har skrivit. Ett exempel på detta kan vara: Vad fint, ett möte till som skulle kunna ha haft formen av ett mejl.
Parallellism
En annan teknik som kan skapa god struktur i en test är när du använder dig av parallellism för att få bättre klarhet och samtidigt skapa rytm. Fraser som: sådan far, sådan son är ett bra exempel på detta.
Analogier
Med analogier kan vi jämföra två olika saker för att förklara ett koncept. Detta är bra att använda sig av då du ska förklara något som läsaren inte känner till sedan tidigare. Om du kan skriva: Att förklara ett skämt är som att dissekera en groda. Du förstår det bättre men grodan dör i processen.
På detta vis kan du se till att läsaren förstår vad du menar. Du är på sätt och vis övertydlig men på ett sätt som kan kännas intressant.
Övertala med retoriska meningar
Om du jobbar mer med retorisk kan du använda detta i dina texter för att betona poäng och skapa känslomässiga svar. Detta är ett bra sätt att övertala läsaren om det du vill få fram med din text.
Några exempel på detta är:
Retoriska frågor: Engagerar läsaren och uppmuntrar till att tänka ett varv till.
Motsatser: Kontrasterande idéer kan lyfta fram styrkan i argumentet.
Pathos, Logos, Ethos: Tilltala känslor, logik eller etik för att övertyga läsarna.
Hur blir du bra på att använda dessa verktyg?
För att bli bra på att använda ovan nämnda verktyg för text som kommunicerar bättre är det viktigt att du läser mycket. Genom att läsa olika genrer och utsätta dig för olika stilar så kommer du att exponeras för fler texter där ovan nämnda metoder används på olika sätt.
När du kan analysera hur erfarna skribenter jobbar med verktygen för att förbättra kommunikationen i sina texter så kan du få viktiga insikter såväl som inspiration.
Du bör också:
Träna på kommunikativt skrivande. Skriv mycket och öva på detta. Kanske kan du starta en blogg enbart i detta syfte.
Få feedback. Se hur du kan få feedback på dina texter vad gäller kommunikationen. Kanske kan du ingå i en grupp med skribenter som jobbar med detta.
För skribenter är förmågan att kommunicera effektivt ovärderlig. Genom att förstå och på ett skickligt sätt använda litterära och retoriska verktyg kan författare förbättra tilltal, tydlighet och övertygande kraft i sitt arbete.
Den kontinuerliga strävan mot att lära sig, öva och förfina användningen av dessa metoder och verktyg kan avsevärt höja en författares kommunikationsförmåga vilket gör det möjligt att få en djupare kontakt och påverka läsare.
Att skriva en lång text kan verka svårare än att skriva tre ord. Men den som ska designa en egen husskylt kan uppleva att det inte alls är så enkelt. Ska numret stå invid namnet på vägen? Ska familjens namn skrivas ut mitt på skylten eller ska det bara vara en bild och ett nummer? Kanske blir det bäst att be en frilansskribent om att hjälpa till!
Vi använder skyltning i våra hem mer än vad vi kanske tänker på. Som skribent har jag förstås ett särskilt intresse av den här typen av inredning. Jag tycker att det är spännande att jobba med kreativa husskyltar både för fasad och rum.
Ordning och reda med husskyltar
I en familj med flera barn och vuxna som tycker om prylar så blir det lätt sagt stökigt. Smart förvaring är något som efterfrågas oavsett hur många som bor i ett hushåll. Om du kikar på en sajt som barnrummet.nu så får du fina tips för förvaring av leksaker. Här hade jag lagt till det där med skyltar.
En husskylt kan nämligen vara det som gör att saker faktiskt hamnar på rätt ställe. Skyltarna som används i barnens rum och i badrummet kan ha symboler så att alla förstår var vi lägger badankor och var den smutsiga handduken ska kastas (inte på golvet förstås!).
Designa en husskylt online
Numera är det enkelt nog att göra en egen husskylt. Du kan surfa in på webbutiker som låter dig designa skylten online och sedan skicka in din beställning. Det här fungerar för allt från enklare skyltar av plast till mässingsskyltar.
Men innan du gör detta så bör du läsa vidare för att ta reda på lite mer omkring vad som gäller för skyltar för hus. Det finns till exempel särskilda regler för husskyltar för verksamheter. Om du ska sätta upp en skylt på fasaden som i grund och botten är reklam så kan du behöva bygglov.
När behöver du bygglov för din husskylt?
Grundregeln är att det är storleken på skylten för fasaden som påverkar behovet av bygglov. Men det finns förstås också regler om byggnader som har ett kulturhistoriskt värde. Då kan du kanske inte sätta upp en egendesignad husskylt som bryter mot den klassiska designen och stilen.
Exempel på kommersiella husskyltar som kräver bygglov är:
Även en markis som har ett tydligt budskap kan klassas som en husskylt!
När behövs det inte bygglov för husskylten?
Det finns några undantag. Om din skylt har en area på under 1 kvm så krävs det inte bygglov. Detta täcker ju en husskylt för privat bruk som sällan överstiger den storleken. Detta såvida du inte ska fästa husskylten på en byggnad med kulturhistoriskt värde. Då bör du först kolla med din kommun!
Det är också tillåtet med orienteringstavlor på upp till 2 kvm, valreklam, nationsflagga eller kommunflagga och så inomhusskyltar förstås.
Guide för att få en perfekt husskylt
När du har benat ut vad som är lagligt så är det dags att välja material, stil och designa din husskylt. Här är en guide som kan hjälpa dig med vad du bör tänka på för att du ska bli nöjd med din skylt. Detta oavsett om det är en namnskylt för dörren, nummerskylt för brevlådan eller kanske en skylt för innerdörr.
Vad är syftet med din husskylt?
Det är förstås viktigt att vara helt på det klara med syftet med husskylten.
Adress- och nummerskylt
Detta kommer att vara en större husskylt som ska placeras där den är lätt att se från vägen för brevbärare och gäster.
Namnskylt för dörr
Detta är generellt sett en mindre och dekorativ skylt för huset. Den kan användas för visa gäster vägen till toaletten eller för att sätta en viss ton och stil. En rolig namnskylt på dörren kan ge en skön känsla för den som kommer hem eller på besök!
Val av material
Olika material erbjuder olika estetik och hållbarhet:
Trä: Ger en rustik och varm känsla. Se till att träskylten är tillverkad för att klara utomhusförhållanden om den ska hänga på fasaden eller på utomhusdörren. Även badrumsdörrsskylten måste klara av vatten om den hänger på insidan av dörren.
Metall (t.ex. mässing, aluminium, stål): Hållbar och kan erbjuda ett elegant, modernt utseende. Mässingsskylten är väldigt vacker och kan passa då du tänker dig att den där skylten ska hänga på husets fasad tills det blir ett fornminne.
Akryl: Väderbeständigt material som kan ge ett modernt utseende.
Sten eller skiffer: Hållbar husskylt som erbjuder ett tidlöst och klassiskt utseende.
Emaljerad skylt: Detta är ett klassiskt utseende som kan passa mycket bra på en viss typ av fasader.
Design och stil på din skylt för huset
Det finns flera saker som kommer att påverka design och stil på en husskylt. Material har vi redan tagit upp och det är förstås en av huvudsakerna. Utöver material så ska du tänka på saker som:
Teckensnitt
Se till att skyltens text är enkel att läsa på avstånd om det är en adress skylt. Dekorativa typsnitt kan vara lämpliga för namnskyltar men prioritera alltid tydlighet.
Utsmyckningar
Fundera på om du vill ha dekorativa kanter, motiv eller symboler som kan ge en unik karaktär som beskriver familjen eller personen som bor i rummet som ska få en skylt.
Färg
Säkerställ god kontrast mellan bakgrunden och texten för synlighet. Till exempel mörka bokstäver på en ljus bakgrund eller vice versa. Men kom ihåg att en mörk bakgrund kan vara svår att kontrastera med annat än vit färg.
När du kan designa husskylt i en skyltbutik online så kommer du att få se exempel. Se även om det finns bilder på verkliga skyltar med samma färg så att du kan få en korrekt uppfattning av hur läsbar skylten blir.
Storlek och proportioner
Skylten bör stå i proportion till var den är placerad. En stor dörr kan rymma en större skylt medan mindre dörrar kan kräva något mer kompakt. Du får gå lite på känsla för vad som kommer att passa där du ska hänga din husskylt.
Mät alltid utrymmet där skylten ska placeras för att säkerställa att den passar och är proportionerlig.
Installation av husskylt
Det ska inte vara svårt att montera en husskylt men var väl medveten om hur detta ska gå till. Det finns hängande modeller som kommer med kedjor eller fästen. Se till att den här typen av skylt hänger på ett stadigt sätt.
Om du ska skruva fast skylten bör du vara noga med att det blir rakt samt att du borrar på rätt sätt. Om detta känns svårt kanske du ska be om hjälp med monteringen så att det blir snyggt.
Personlig touch på din skylt
Personifiera din skylt genom att välja en design som matchar den arkitektoniska stilen i ditt hem eller speglar din personliga smak och hobby.
Ta hand om din skylt
Tänk på hur olika material åldras med tiden. Till exempel utvecklar vissa metaller en patina medan trä kan behöva tätas om eller målas.
Materialet i en husskylt som ska hänga utomhus ska klara regn och snö såväl som intensivt solsken utan att förstöras.
Säkerhet
Om det är en väggmonterad skylt ska du se till att den är ordentligt fastsatt för att undvika olyckor. Det kanske inte är så farligt att få en badrumsskylt i huvudet då du öppnar badrumsdörren men om den landar på glasögonen som får en spricka kan det kännas minst sagt trist.
Med detta sagt så är det klart att du kan vara kreativ och skapa en annorlunda husskylt. Det är trots allt så pass billigt att göra egen skylt att du gott kan testa dig fram. Börja med mindre skyltar för barnens rum och sortering i tvättrummet innan du går vidare med något maffigare för ytterdörren. Lycka till!
Har du en hemsida?
Jag kan hjälpa dig med fantastiska webbtexter och produktbeskrivningar som drar mer trafik till din sajt från Google och hjälper dig att sälja mycket mer. Hittills har jag skrivit den här typen av texter för hundratals sajter. Jag är helt säker på att även din sajt kan dra stor nytta av min erfarenhet!