En SEO skribent är en person som fokuserar både på text och på placeringar i sökresultaten. Men bara för att en person skriver webbtexter betyder det inte att hon förstår SEO. Texter kan vara välskrivna men ändå inte fungera online. Väl fungerande SEO kräver texter med rätt format och det är något som skribenten som skriver SEO texterna måste klara av!
SEO – Search Engine Optimization. Det vill säga optimering av hemsidor för att nå en hög position i sökresultat och därmed hittas av de som söker till exempel med Google.
Har du en hemsida?
Jag kan hjälpa dig med texter som kan leda till nya kundkontakter och fler säljtillfällen. Fyll i formuläret härnedan och skriv vilken typ av produkter eller tjänster du försöker sälja online.
Jag återkommer inom kort!
Rebecca Maor
Erfaren frilansskribent
Tel: +46-8-55922900
Det ska en SEO skribent klara av
Oavsett om du är nyfiken på att jobba som webbskribent eller om du är ute efter att leja en SEO skribent kan det vara klokt att bena ut vad den här personen ska klara av. Är personen erfaren och duktig ska du få hjälp med:
- Texter som är utformade för hemsidor – Det betyder att de är lätta att läsa på en skärm och att de innehåller olika egenskaper som krävs för olika typer av hemsidor (call for actions, auktoritetslänkar, in-länkar och så vidare…) Webbtext är absolut inte samma saker som tryckta utbildande texter!
- Placering av nyckelord – SEO text utformas med fokus på utvalda nyckelord. Skribenten måste förstå hur dessa ska användas och placeras på rätt sätt i texten. Detta oavsett om det rör ett blogginlägg eller produktbeskrivningar.
- Länkning internt och externt – Många gånger behövs det länkar i SEO-texter. De kanske ska gå djupare in på samma sajt som texten publiceras på. Eller så rör det sig om länkar som är till för att stärka textens värde och auktoritet, så kallade auktoritetslänkar.
- God layout av texten – SEO författaren vet hur texter ska vara strukturerade för att människor och robotar ska se dem som lättlästa och intressanta. Det betyder bland annat saker som punktlistor och olika typer av rubriker.
- Rätt längd på texten – En webbskribent måste förstå hur lång en text ska vara för att den ska ge något. En produkttext är inte samma sak som en recension av samma produkt. Det kan också vara bra att veta ungefär hur många ord per minut som en vanlig läsare klarar av. Det kan påverka hur texten ska struktureras beroende på vem som förväntas läsa den och var (på mobilen på tunnelbanan eller under lunchen på jobbdatorn).
- Texter som säljer – SEO text bör vara webbtext som säljer. Det är ju tanken med den.
Hur jobbar SEO skribenten?
Många som skriver texter för webben driver sina egna företag. Det går att få anställning som skribent till exempel på en webbyrå men det kan upplevas som begränsande. Frilansskribenten som tar på sig många olika typer av uppdrag får en fin bredd vad gäller SEO kunskaper.
Det här är den typen av SEO skribent som det kan vara allra roligast att jobba med. Det kan nämligen vara så att skribenten plockar upp så pass mycket kunskap om vad som fungerar att hon blir en fantastisk källa till rätt arbetsmetoder för att ranka snabbare.
Jobbet innefattar flera viktiga steg:
Kunskap och research – SEO text för webben blir som bäst då den grundar sig på faktiska kunskaper. Det är viktigt med research. Den ger unika inslag och uppdaterad information som ger ett mervärde.
Författande – Skriveriprocessen bygger på research och inkluderar också viktiga strategier som länkplacering och layout. Det här är det som tar en hel del tid och som också kan kräva flera omgångar med ändringar av vissa partier och tillägg av information.
Korrektur – Skribenten bör också se till att texten som skickas iväg för publicering är rättad. Den ska korrekturläsas så att grodor och felaktig information kan rättas till innan allmänheten får ta del av artikeln.
Beroende på vem du väljer att jobba med kan det också tillkomma smarta tjänster som:
Publicering på blogg – Skribenten klarar av uppdateringen av bloggen på egen hand i enlighet med den plan som ni har kommit överens om. En webbskribent bör alltså vara en person med grundläggande kunskap om hur man publicerar med WordPress och andra webbpubliceringsverktyg.
Bildhantering – Det är också bra om en skribent som skriver för webben har tillgång till bildarkiv och är duktig på att med relevanta sökord hitta bilder som väl beskriver texten. Här kan det också tillkomma bildtexter som ytterligare ökar värdet på den färdiga artikeln.
En person som kan säga samma sak på tusen sätt
Sist men inte minst är en SEO skribent en person som kan säga samma sak på tusen olika sätt. Det är något som krävs när det ska skrivas om samma ämne många gånger om. Det här betyder att personer med god fantasi och en förmåga att leka med ord passar väldigt bra som webbskribenter.
Det märks när den som skriver SEO texterna är trött på ämnet. Det är inte bra för marknadsföring online. Se alltså till att du jobbar med en skribent som alltid kan hitta nya vinklar och som inte har något emot att skriva 100 artiklar om precis samma nyckelord åt dig.
[contact-form-7 id=”1606″ title=”Contact form 1″]