Idag är det ju hur enkelt som helst att uppdatera en hemsida med text. Om du använder dig av ett CMS som WordPress så går det alldeles utmärkt att skriva texten online och snabbt publicera eller schemalägga.
Men jag väljer i stort sett alltid att skriva texter i Word för att sedan kopiera och klistra in i CMS. Det finns flera anledningar till detta, inte bara att jag har officepaketet installerat på datorn och använder det för så mycket annat.
Med Word blir det enkelt att skriva och redigera
Microsoft Word tillhandahåller avancerade funktioner för att skriva och redigera texten. Det spelar ingen roll om du är van frilansskribent eller bara skriver då och då. Det kan alltid bli fel när du författar text.
Med Word får du viktiga saker som:
- Grammatikkontroll
- Stavningskontroll (Viktigt stöd för korrekturläsning!)
- Ordräkning (har en kund beställt 450 ord som minimum ska det inte vara 449!)
- Sök och ersätt
- Spårning av ändringar
Det här är funktioner som kan vara begränsade eller helt enkelt inte finnas i CMS. Därmed blir det effektivare att skriva texten med Word och sedan slutredigera online.
Word är bra när texten ska hanteras av fler
Det sker att kunder vill ändra texten eller att de har kommentarer. Då är det enkelt att hantera detta med Word. Det går ju att lägga in kommentarer såväl som att spåra för att se vad som har ändrats. När ett större team ska samarbeta omkring ett textprojekt fungerar det bra med Word.
Såhär lägger du in kommentarer och feedback i ett Word-dokument:
Det är bra att ha en säkerhetskopia
Det är klart att sajter också kan backas upp med kopior men det har hänt att texter försvunnit för evigt när de enbart har författats i CMS online. Med en kopia i Word-format går det alltid att fiska fram en text som av något skäl har försvunnit.
Skulle sajten krascha så finns innehållet fortfarande på datorn eller i molnet. Det gör det mycket enklare att reparera.
Formatet fungerar för det mesta bra
Words format är för det mesta väl kompatibelt med CMS som WP. Det är sällan så att det ser konstigt ut eller blir fel med radavstånd. Om det skulle bli problem så är det inte svårare än att man klistrar in texten i ett vanligt txt-dokument först. Fast detta sker väldigt sällan.
Även om det finns tydliga fördelar med att skriva webbtexter i Word så är det förstås viktigt att du förstår ditt CMS och hur det hanterar text från Word. Bästa metoder kan bero på det specifika CMS du använder.
I mitt fall fungerar det väldigt bra att först skriva i Word och sedan ladda upp texten online. Detta särskilt då många kunder gärna vill ha dokumentet som backup trots att jag publicerar direkt på deras sajter.