Du hade aldrig byggt ett hus eller ens en friggebod utan en grund. Men du kan lansera din hemsida utan tanke på nyckelord! Fokus på rätt keywords, nyckelord på svenska, är otroligt viktigt för att du ska lyckas online. När du vet vad din målgrupp skriver in på Google.se för att hitta det som du kan erbjuda så vet du också vad du måste optimera din sajt för.
Men nu är det inte så enkelt att du kan ta reda på vilka ord och uttryck som folk använder för att finna den typ av produkter, tjänster och information som du erbjuder. Du måste också veta hur tuff konkurrensen för varje uttryck är för att lägga dina resurser på de nyckelord som du faktiskt har en chans med.
Vad är keyword research?
Keyword research är en konst. Det här är det undersökande arbete som krävs för att fastställa vilka sökord som används, i vilken omfattning, och hur svårt det blir att hamna längst upp i sökresultaten (Google sida 1) med dessa ord.
Nyckelord kan vara ett enda ord och flera ord (så kallade long tail keywords). Den som säljer skor online kommer till exempel att titta på ord och uttryck som “skor online”, ”köpa skor online” och “skor på nätet”.
Det finns lite olika verktyg och metoder som kan användas för att hitta information om de keywords som används för olika nischer. Med effektiv keyword research så kommer du att få reda på:
• Vilka nyckelord som verkligen är relevanta för din nisch
• Hur många som söker med dessa ord på Google.se varje månad
• Hur tuff konkurrensen för utvalda ord är (konkurrensen från andra sajter som erbjuder samma sak som din)
Kortfattat så kan man säga att det inte räcker att hitta ett ord som har tusentals sökningar och satsa på det i titlar och texter på sajten för att visa Google vägen. Du måste också veta hur läget ser ut för de här orden online.
Om det finns stora sajter som ligger på första och andra sidan i sökresultaten med dessa ord så är det inte enkelt att köra om. Men det kan finnas små diamanter som jättarna helt har missat. Skarp nyckelordsresearch plockar fram dessa för dig. Då kan du fokusera på orden på din sajt och få trafiken som du behöver för att lyckas online!
Kontakta mig för att få hjälp som fungerar som en ficklampa i ett becksvart rum. Du slipper abonnemang och månaders arbete då du helt enkelt kan beställa Keyword Breaker rapporter som är knivskarpa och som visar dig vilka nyckelord som du bör satsa på.
Varför är det så viktigt att ha koll på nyckelorden?
Du lägger antagligen en hel del tid och pengar på din sajt. Du har betalat för design, för webbprogrammering och kanske också för en SEO specialist som har hjälpt dig att få igång din sajt. Om du famlar i luften och chansar på nyckelord så kanske du har tur. Det har jag haft. När jag en gång började med egna bloggar så hände det att jag slumpvist föll över rätt nyckelord och fick en massa trafik. Jag får fortfarande trafik för dessa ord och det är förstås roligt.
Idag så har jag inte tid att gissa och hoppas på att det blir rätt. Jag använder uteslutande Keyword Breaker rapporter för att ta reda på vilka ord och fraser som jag bör fokusera på då jag väl får tid över till egna projekt. Dessutom så hjälper jag numera flera kunder med samma fina rapporter.
Med Keyword Breaker så kommer du inte att chansa och du kan på kort tid nå hög rank hos sökmotorerna vilket givetvis leder till mer trafik till din hemsida. Relevant trafik från folk som är ute efter det som du har att erbjuda!
Hitta rätt nyckelord med Keyword Breaker och använd dem på rätt sätt!
Ta en titt på videon härnedan där jag förklarar hur jag använder mig av Keyword Breaker keyword research för en av mina bloggar.
Om du är nyfiken på rapporterna och undrar mer om hur de fungerar så är det bara att kontakta mig. De fungerar lika bra på svenska som på engelska. Jag kan skicka några exempel på rapporter för olika nischer eller så kan du beställa rapporter som är skräddarsydda för din hemsida. Det tar inte lång tid och innebär bara en engångskostnad för informationen som du annars hade fått betala varje månad för!
Vänligen klicka här för att se videon i helskärmsläge (rekommenderat)
[contact-form-7 id=”1606″ title=”Contact form 1″]