Produktbeskrivning – Hur ska produktbeskrivning skrivas för att sälja mer?

I en webbutik måste det finnas text som beskriver de produkter och tjänster som erbjuds. Det är den här texten som kallas för produktbeskrivning. Med välskrivna produktbeskrivningar skapas köplust och därmed kan det bli fler säljtillfällen.

Men hur ska produktbeskrivningen skrivas för att vara säljande?

Jag har skrivit tonvis med produkttexter för webbutiker och kataloger. Om du driver en webbutik kan jag hjälpa dig! Fyll i formuläret härnedan så återkommer jag till dig snarast.

Rebecca Maor
Erfaren frilansskribent
Tel: +46-8-55922900

 

Produktbeskrivningen som försäljare

Det kan vara en hjälp att se den beskrivande produkttexten som webbutikens innesäljare. Det här är din virtuella assistent som med ord ska ge en korrekt och lockande bild av det som säljs. Det är klart att text inte kan jämföras med en levande person som du talar med i en vanlig butik. Men du kan få liknande effekter med väl valda ord och formuleringar.

För att komma fram till hur produktbeskrivningen kan fungera som en säljare gör i en butik måste vi beakta vad kunden undrar över.

Vanliga tankegångar då du kontaktar en säljare i en butik är:

  • Fyller detta mina behov?
  • Kommer produkten eller tjänsten att lösa mina problem?
  • Är kvaliteten god?
  • Är andra nöjda med produkten?
  • Är det en prisvärd vara?
  • Finns det fördelar?

Det här är några nyckelpunkter som måste finnas i och omkring texten. Priset kommer ju att synas tydligt såväl som andra viktiga detaljer som särskild garanti och annat. Men själva brödtexten är den del som svarar på de där känslorna av oro, ängslan och behov som kunden bakom skärmen har.

För att kunna svara på kundens icke ställda frågor är det verkligen A och O att den som skriver texten kan sätta sig in i dem. Det kan skribenten göra på flera sätt. Dels kan det helt enkelt vara så att hon själv har god erfarenhet av området.

När skribenten inte har tidigare erfarenhet av en viss vara eller tjänst är det verkligen viktigt med ordentlig research. Den bör inkludera att kika på vad människor frågar om online såväl som de problem som produkten ska lösa.

En helhetsbild av produktens funktion och vilka behov den möter gör det lättare att skriva en bra produkttext som svarar på frågorna. En text som får kunden att känna att det här är produkten som ger lösningen på problemen. Med andra ord, en text som får kunden att klicka på köp-knappen!

Produktbeskrivningen visar vägen till rätt vara!
Produktbeskrivningen visar vägen till rätt vara!

Inte bara texter

Det är dock viktigt att komma ihåg att bra produkttexter måste omges av ett format som ger mer information. Det är välkänt att du säljer mer online med hjälp av bilder. En bild kan räcka men det finns fördelar med att ha fler som visar olika vinklar. Dessutom kan det vara fint med en produktfilm som ytterligare belyser produktens fördelar på olika sätt.

Formatet på produkttexten

Det är viktigt att produktbeskrivningen alltid har nära anslutning till köpknapp. Det är också klokt om information om eventuella val vad gäller färg och storlek finns nära till hands. Om kunden vallas bort alltför långt från den första känslan av att vilja köpa som texten orsakade kan det leda till att det inte blir ett omedelbart köp.

Kundrecensioner är ett stort stöd

Det finns god anledning till att handelsportaler som Amazon är så populära. De har jobbat en hel del med kundrecensioner som ett informationsverktyg. Dessa finns i nära anslutning till produkttexten. Nu behöver du inte skapa ett avancerat recensionssystem i din webbutik för att få ut något av kundrecensioner. Det kan räcka väl med att ge utrymme åt folk att ge sina åsikter och att märka populära val med stjärnor. Det är något som kan skapa förtroende såväl som fungera som sporre till köp.

Språket i produktbeskrivningar

Det här är en punkt som många missar. Det är otroligt viktigt att vara medveten om den tilltänkta köpgruppens språk. I en produktbeskrivning kommer varje ord att få stor betydelse. Att använda begrepp som köparen inte ens förstår är ett misstag.

Det handlar inte bara om jargong. En mindre teknisk person som vill köpa ett trädgårdsverktyg blir bara förvirrad av en massa tekniska termer. Här är det bättre att hålla språket enkelt och rakt och att fokusera på användningen. Den som vill gräva ner sig i mer detaljerad information kan göra det i produktbladet!

Kanske finns det uttryck som används specifikt för att beskriva de problem som målgruppen har. Det här kan vara otroligt viktigt att förstå. För med ett väl anpassat språk skapas förtroende. Den potentiella köparen känner att ni är på samma sida, att webbutiken som säljer produkten har förstått.

Anpassa språket efter kunden!

Hur långa ska produkttexter vara?

Långa produktbeskrivningar är inte alltid det bästa valet. Om det blir för många ord kan det verka förvirrande för kunden som läser. Men idag handlar ju produktexterna inte bara om hur den faktiske läsaren reagerar på texten. Produktbeskrivningar är också en viktig del av SEO-arbetet.

En längre text som erbjuder en massa information kan prioriteras av sökmotorer som är ute efter att ge sina användare de allra bästa resultaten. Samtidigt ser det inte bra ut med en massa text som gör det svårt att navigera fram till köpet.

Det här kan lösas genom att själva produktbeskrivningen inte är längre än 50–100 ord men att det går att klicka på en länk för mer information som kan ligga gömd på samma sida eller finnas separat på hemsidan. Den här lösningen ger användaren riktigt god service och det är faktiskt något som kan vara ett plus vad gäller SEO.

Med tanke på SEO

När vi ändå är inne på SEO bör det förstås nämnas att produktbeskrivningar är ett utmärkt redskap för att stärka hemsidans relevans för utvalda uttryck. Men de nyckelord som behöver finnas med i detta syfte ska finnas med på ett naturligt sätt. Konstiga texter med ord som inte passar in kan göra produktbeskrivningen svår att läsa och det är inte bra för marknadsföringen via sökmotorer!

17 frågor och svar om produktbeskrivningar

Här är några vanliga frågor om produktbeskrivningar vars svar kan hjälpa dig till rätt produkttexter i din webbutik!

  1. Hur skriver man produktbeskrivningar för SEO?

SEO produktbeskrivningar måste ha med rätt nyckelord minst en gång i texten. De ska vara välskrivna utan stavfel och grammatiska grodor. Längden ska vara väl anpassad för webbutikens format. Standardformatet ligger på omkring 100 ord, men kortare eller längre kan bli relevant beroende på det som ska säljas.

  1. Hur skriver man produktbeskrivningar för kläder?

Produkttexter om kläder bör gå hand i hand med bilder. Här handlar det mycket om känsla, användning och passform.

  1. Får man kopiera produktbeskrivningar?

Om du får tillåtelse från sajtens ägare kan du göra det men det är inte att rekommendera. Unika produkttexter för din sajt är det bästa valet. Men du kan använda samma texter för samma serier på din sajt. Det kommer inte att ses som duplicated content av Google.

  1. Varför är produktbeskrivningar så viktiga?

De fungerar som säljpersonal i din virtuella butik. Texten hjälper kunden att fatta beslutet att handla och visar också sökmotorer vad din sajt handlar om.

  1. Kan vem som helst skriva produkttexter?

Kan du skriva kan du skriva produkttexter. Men om du inte är skribent med erfarenhet av produktbeskrivningar finns risken för att du helt enkelt beskriver och glömmer allt om att visa fördelar och hur produkten löser problem.

Om du behöver lite hjälp med hur du kan gå till väga kan du ta en titt på den här korta videon (på engelska):





  1. Vad ska vara med i en produktbeskrivning?

Produktens namn, dess funktion, hur den löser problem, varför den är så bra och hur den kan användas. Och så uppmaning till att köpa den förstås!

  1. Vem skriver produktbeskrivningar?

Du behöver ingen journalist för att få produkttexter skrivna men väl en person som har förmågan att måla med ord. Det gäller att texten uttrycker den känsla som du vill att kunden ska få när han eller hon kikar på produkten och funderar på att köpa. Duktiga webbskribenter kan göra detta men be om att få exempel på texter så att du kan avgöra om du har funnit en skribent med rätt nivå för din webbutik.

  1. Vad ska produktbeskrivningar kosta?

Priset styrs av hur lång texten ska vara och vilka krav som ställs på den. Då det finns krav omkring regler för vad som får skrivas som inom industrier som hälsa och spel kräver det mer. Dessutom kan vissa produkttexter kräva mer research om det inte finns bilder och specifikationer att bygga på. Men räkna med att det kommer att gå på allt från omkring hundralappen och upp per text.

  1. Hur får man produktbeskrivningen att konvertera?

Produktbeskrivningar som ger lösningar på problem och som på ett tydligt sätt talar om för kunden att det här är rätt val av produkt säljer. Texten ska vara lättläst och skapa en lust hos kunden att testa produkten.

  1. Hur beskriver man smycken med text?

Produktbeskrivningar för smycken bör ta upp saker som stil, känslan av smycket mot huden, allergisäkerhet och presentvärdet.

  1. Var kan jag få inspiration för produktbeskrivningar?

Sök efter mer information om samma produkt eller liknande online. Se vad köpare har att säga på sajter som Amazon. Du kan också läsa i svenska forumtrådar för att se vad människor som eftersöker produkten eller tjänsten tar upp.

  1. Finns det ord som är särskilt bra att använda i produkttexter?

Ja, ord som övertalar är bra att ha med men alltid på ett naturligt sätt. Exempel på den här typen av ord är:

  • Lätt
  • Fantastiskt
  • Snabbt
  • Säkert
  • Magiskt

 

  1. Hur gör man produkttexter lättlästa?

Det gör du med ett språk som läsaren kan ta till sig samt med ett smart format. Det är till exempel bra att ta med några väl utvalda säljpunkter under texten.

  1. Hur vet jag hur långa produktbeskrivningarna ska vara?

Ta en titt på vad normen är. Vissa produkter mår bra av mer text men kom ihåg att den måste presenteras på ett sätt som gör texten lättläst. Du kan också ta tips från en webbskribent som jobbar med produkttexter och har bra koll på vad som kan passa i din webbutik.

  1. Får man ljuga i produktbeskrivningar?

Det är inte att rekommendera att ljuga. Det räcker med några besvikna kunder för att butiken ska få dåligt rykte. Om du säger att produkten är populär i Sverige när den är populär i ett annat land kan det också bli lite knas. Håll dig till sanningen men leta upp vinklar som är positiva och som kan bli viktiga för att övertyga kunden om att köpa.

  1. Vad är viktigt att tänka på när du skriver produkttexter?

Du bör betänka målgrupp och dess behov. Saker som kan vara bra att tänka på är:

  • Ålder
  • Kön
  • Intressen
  • Utbildningsnivå
  • Inkomst
  • Språk

 

  1. Varför ska jag betala för produktbeskrivningar?

För att få ut det mesta möjliga av detta verktyg i din webbutik! Om du är en duktig skribent kan du göra jobbet själv. Annars är det klokt att leja en skribent som inte bara beskriver produkten upp och ner som den är utan tanke på känslor och problemlösning. En duktig skribent skapar köplust med sina ord!

En riktigt bra produkttext kan vara skillnaden mellan en kund som läser och surfar vidare och en kund som klickar och köper produkten från dig!

12 fakta om produktbeskrivningar

Här är några intressanta fakta om produktbeskrivningar som du kanske inte har tänkt på.

  1. Bra att ta på dig andras skor

Ett välbeprövat sätt att skriva engagerande produktbeskrivningar är att ta på sig köparens skor. Sätt dig in i köparens känslor och behov.

  1. Hoppa över babbel

En kort produktbeskrivning bör gå rakt på sak från start. Undvik småprat i början av den här typen av produkttext för att inte förlora läsarens uppmärksamhet och klick på köpknappen.

  1. Hoppa inte över bilderna

De säger mer än de 1000 ord som du inte kan ha i produktbeskrivningen!

  1. Stor betydelse

Det finns siffror som gör gällande att 20 % av alla icke genomförda köp beror på att produkttexten inte fanns eller var för otydlig. Produkttexten kan alltså få stor betydelse för försäljningen på sajten. Med enkla ord – om du inte har bra produkttexter förlorar du pengar.

  1. Före och efter

Det är vanligt med produktbeskrivningar som beskriver före och efter. Före är kundens nuvarande situation och efter är den som han kommer att nå med köpet.

  1. Make it or break it

Det sägs att produktbeskrivningar kan vara det som gör att du lyckas med din webbutik eller tvärtom det som gör att den inte fungerar.

  1. Formatet

Det är lättare att läsa produkttexter som har delats upp i olika paragrafer och som har rubriker såväl som punktlistor.

  1. Humor

Det kan vara smart att skriva roliga produkttexter men inte för varje område. När du ska sälja blommor till begravningar är humor inte ditt första tilltag!

  1. Korrekt språk

Missa inte att många kunder stör sig på fel i produkttexter rent språkligt. Stavfel och grammatik kan få det att framstå som att butiken drivs av mindre seriösa personer, inte bra!

  1. Inte bara för kunder

Sökmotorer läser också dina produktbeskrivningar för att avgöra vad din sajt handlar om och vilken kvalitet den erbjuder.

  1. Det går inte alltid att skriva vad som helst

När det handlar om produkter som vitaminer och kosttillskott är det inte alltid möjligt att skriva vad som helst. Det kan till exempel vara olagligt att hävda att vitamintabletten kommer att ge skydd mot sjukdomar.

  1. Bilderna är viktigast

Det finns studier som visar att över hälften av alla som handlar online tycker att bilderna på produkterna är viktigast. Men om texten som ger mer information hade plockats bort hade minst lika många protesterat!

Exempel på bra produktbeskrivningar

Rullgardin

Maja rullgardin är en av våra populäraste modeller som skapar ro att sova även då midsommarsolen står högt på natthimlen. Gardinen är enkel att montera och har en stark konstruktion som klarar av små händers hantering. Materialet är lätt att hålla rent och klarar UV-strålar utan att förlora färg och form. Välj rätt storlek för ditt fönster och se fram emot ett sovrum där det alltid blir tillräckligt mörkt då det behövs!

  • Populär rullgardin
  • Hög kvalitet
  • Mycket prisvärd!

Kommentar – I den här produktbeskrivningen får vi veta att rullgardinen skapar mörker i rummet där ett barn ska sova. Vi får veta att den har kvalitén som krävs för att barn ska kunna hantera den. Vi får veta att gardinen är lätt att hålla ren.

Att Maja beskrivs som en av de populäraste modellerna talar om att andra tycker om gardinen och vi får veta med säkerhet både i starten och i slutet av beskrivningen att den kommer att klara jobbet med att få det mörkt under ljusa sommarnätter. Texten trycker också på känslor som ro att sova vilket får kunden att tänka att den kan ge ett bekvämare liv.

Naturgodis

Georges salta chokladbitar innehåller 100 % naturligt salt från Himalaya. Saltet har framtagits i enlighet med Fair Trade och förhöjer smaken i chokladen. Den vackra förpackningen gör Georges salta chokladbitar till en fantastisk present till någon som liksom du tycker om att upptäcka nya smaker med gott samvete. Unna dig själv och en vän något som är lite mer än gott godis att höja humöret med!

Kommentar – Den här produktbeskrivningen vänder sig uppenbarligen till en person som har ett intresse för miljö och därmed också liknande frågor som fair trade. Den pekar på fördelar som förhöjd smak såväl som vacker förpackning. Den trycker också på känslor i form av det goda samvetet. Beskrivningen uppmanar även köparen att köpa mer för att ge bort som present.

Enkel T-shirt

Denna mjuka t-shirt av 100 % organisk bomull är mjuk och följsam. Kan användas varje dag, året runt. Bomullsväven ger extra hög kvalitet och t-shirten klarar tvätt på hög temperatur.

Kommentar – Här har vi ett exempel på en mycket kort produktbeskrivning som tillsammans med en bild på plagget är allt som behövs. Texten visar att tröjan är mjuk och bekväm, den talar om att den är lätt att sköta och väldigt användbar.

Har du en hemsida?

Jag kan hjälpa dig med texter som kan leda till nya kundkontakter och fler säljtillfällen. Fyll i formuläret härnedan och skriv vilken typ av produkter eller tjänster du försöker sälja online.

Jag återkommer inom kort!

Rebecca Maor
Erfaren frilansskribent
Tel: +46-8-55922900

 

Har du en hemsida?

Jag kan hjälpa dig med fantastiska webbtexter och produktbeskrivningar som drar mer trafik till din sajt från Google och hjälper dig att sälja mycket mer. Hittills har jag skrivit den här typen av texter för hundratals sajter. Jag är helt säker på att även din sajt kan dra stor nytta av min erfarenhet!

Fyll i formuläret så återkommer jag inom kort!

Rebecca Maor
Erfaren frilansskribent
Tel: +46-8-55922900