3 viktiga metoder för mer trafik till din hemsida

För att få fler besökare till din hemsida så måste den uppmärksammas av Google. Det finns en massa knep och metoder för att nå de bästa positionerna i Googles sökresultat men de allra viktigaste kan begränsas till 3. Det är dessa 3 metoder du måste ha koll på då du vill lansera och avancera din hemsida.

Innehåll som heter duga

För det första måste du ha så kallat SEO content. Det här är innehåll som är utformat på ett sätt så att Google registrerar din sida och din information. Dels så måste man jobba med nyckelord men också med placering av dessa i texten. För att få bra texter för detta syfte bör du jobba med en skribent eller ett content företag som Iamcontent.se som kan det där med content och teknisk SEO.

Googles robotar känner också av vilken nivå texten håller. Innehåll som bara fokuserar på sälj på ett spammigt sätt kommer att klassificeras som spam av Google och det betyder usel position i sökresultaten. Man måste alltså se till att allt innehåll på hemsidan är av bra kvalitet och relevant för både besökare och Googles robotar. Be om exempel på texter som skrivits tidigare för att se om det rör sig om kvalitet som kan gynna din hemsida.

Backlinks – länkbygge

En annan viktig metod för mer trafik till hemsidan är den som kallas för backlinks. Den går ut på att placera länkar till din hemsida från andra sidor online. Det kan handla om länkar från forum, bloggar eller länkar som ligger i artiklar i artikelkataloger.

Länkbygge är så viktigt att folk betalar för att SEO företag ska ta hand om den här biten. Om du bygger din egen nisch blogg så kan du helt klart ta hand om länkbygget själv. Det som kan vara bra att få hjälp med är hur man skapar kvalitetslänkar som uppfattas som viktiga av Google. Du måste också forma länken på ett sätt som gynnar din sida och de nyckelord du fokuserar på.

Det är inte dumt att jobba med en SEO skribent som även kan hjälpa dig med länkar. Det spar tid och så slipper du betala extra för ett nytt samarbete med en byrå som bara kan erbjuda länkkraften och inte texterna du behöver för den.

Ny information varje vecka

Dessutom måste din hemsida uppdateras med nytt innehåll varje vecka. Annars kommer Google att se den som passiv och inte lika viktig som källa för de som söker efter information inom sidans område. Försök lägga in en ny artikel 1-4 gånger per vecka och se till att innehållet är relevant och korrekt. Kopiera inte från andra sajter! Det kan leda till verkliga problem och kanske helt radera din sajt från sökresultaten.

Om du väljer att jobba med en webbyrå som hjälper dig med SEO texter är det smart att låta dem ta hand om uppdateringar åt dig. Då slipper du fundera på vad som har gjorts och när det skulle ha gjorts!

 

[contact-form-7 id=”1606″ title=”Contact form 1″]

 

 

 

 

6 Svenska artikelkataloger som är enkla och bra

Det finns många fördelar med att publicera artiklar i en artikelkatalog. Om man bara vet om hur detta kan göras med lite strategi vad gäller länkning och nyckelord så kan dessa artiklar ge en massa kraft åt den hemsida som man vill stärka och öka trafiken till.

Men varför ska du använda en artikelkatalog som kan handla om allt från sommardäck till marknadsföring online? Det finns ju många som hävdar att det här inte fungerar. Det är sant att länkar från sajter som inte tar emot en massa artiklar kan vara starkare. Men om du väljer en hälsosam artikelkatalog är det absolut något som kan påverka din marknadsföring online på ett positivt sätt.

Om du letar efter svenska artikelkataloger så kommer du att hitta några som är riktigt bra och några som kanske är mindre coola att använda. Problemet är att många av dessa uppdateras sporadiskt medan andra ligger livlösa som en relik från en tid då någon hade en god tanke om artikelpublicering.

För att slippa riva ditt hår och förlora värdefull tid så har denna lista med 6 artikelkataloger för svenska artiklar satts ihop.

Enjoy!

  1. 5tips.se– Det här är en B2B artikelkatalog som bara publicerar kvalitetsmaterial. För att din artikel ska antas måste du betala för det och du måste hålla dig till sajtens regler. Det kan vara värt att betala för 5tips för det här är en kvalitetssajt som kan ge fin länkkraft. Det finns regler och tips på sajten som är bra att läsa innan man sätter igång.

 

  1. Sverigesurfen.se– Här har du en fräsch artikelkatalog som är enkel att använda. Den ger dig länk till din sajt men du kan också skriva lite mer omkring länken för att visa vad det handlar om. Väl värt att lägga på minnet!

 

  1. Bra-att-veta.se– Det här är en nykomling som ser lovande ut. Katalogen har en enkel struktur men bjuder på artiklar av hög kvalitet. I skrivande stund kan du få din text med länk publicerad utan kostnad.

 

  1. Slösurfen–Det här är en modern artikelkatalog med snygg design. Det kan ta lite tid att få en artikel publicerad och du måste leva upp till kraven. Dessutom måste du lägga till en bild till varje bidrag. Det är dock något som höjer kvaliteten på ditt bidrag så det är bara bra.

 

  1. Artikelkatalog.biz– Det här är också en artikelkatalog att beakta då du vill få gratis länkar. Du måste skriva en bra artikel men den blir publicerad och det tar inte särskilt lång tid. Här ska du också lägga till en bild som är copyright fri.

 

  1. Artikelkungen.se – Sist men inte minst så bör denna katalog nämnas. Den är stabil och bra. Här är det lätt att publicera och dessutom så är de/den som ligger bakom katalogen väldigt bra att ha och göra med. Skicka en fråga med mail och du får faktiskt ett svar! Mycket trevligt!

Det finns förstås fler kataloger som fungerar riktigt bra, men om du vill komma igång med artikelmarknadsföring så är dessa bland de allra bästa. Om du registrera dig till de 6 svenska artikelkataloger som nämnts ovan så kan du för det mesta lägga in en länk och få din artikel godkänd inom en vecka (ofta inom någon timmes tid).

Jag kan också tipsa om Problems.se som är en sajt där svaren på frågor ges. Här kan du också vara med och bidra med en artikel som ger svaret på ett problem. Det går förstås bra att länka i svaret till den sajt som kan ge ytterligare hjälp med den problemlösning som du bidrar med. Det kan vara allt från hälsa, via badrumsrenovering till juridik.

Om du behöver hjälp med att författa artiklarna samt lägga upp dem i kataloger med länkar så kan du givetvis kontakta mig!

 

[contact-form-7 id=”1606″ title=”Contact form 1″]

 

 

 

 

Är det bra att översätta en sajt?

Om du funderar på att översätta din sajt för att nå nya kunder så vill du förstås veta om det är bra att översätta en sajt med tanke på sökmotorer och sajtens rankning. Det finns både fördelar och nackdelar med att översätta sajter och göra dem till två eller flerspråkiga. Å ena sidan så skapar du en plattform för nya kunder och den andra så förlorar du en del av kraften ur SEO synpunkt. Det gäller att väga fördelar mot nackdelarna innan du fattar ett beslut.

Googles sökresultat

Då du gör en sökning på svenska så dirigerar Googles robotar fram de resultat som är aktuella för din sökning. Det här betyder att sidor med mycket innehåll omkring det ämne du vill veta mer om kommer att hamna långt upp i resultaten. Tanken är förstås att du lätt ska finna svaren på dina frågor. Det är trots allt detta som sökmotorer är till för!

Det som händer om du lägger in text på din sajt på ett annat språk är att den nu i Googles ögon innefattar fler områden. Det kan dröja länge och kräva en hel del SEO innehåll innan du lyckas uppnå en fin rankning för båda språken på grund av detta. Det här beror förstås också på vilken typ av sajt du har men generellt sett så kan man säga att en flerspråkig sajt kan sakta ner SEO utvecklingen en aning.

Då det behövs fler språk

Om du anser att fler språk på din sida kommer att främja din aktivitet och leda till förbättrad verksamhet så är det förstås viktigt att göra uppgraderingen på rätt sätt. Om du till exempel säljer produkter till ett annat land så är det klart att produktbeskrivningar på rätt språk blir viktigt. Det är inte alla översättare som förstår vad SEO handlar om, och om du bara översätter din svenska sida rakt av så kan du lätt missa poängen. I ett sådant fall så är det inte bra att översätta en sajt!

Jobba med en SEO översättare som beaktar nyckelord även på det andra, tredje och fjärde språket. Det här kommer sajten att vinna på i längden då sökmotorerna börjar inse att den är en viktig källa för information på de olika språken.

 

[contact-form-7 id=”1606″ title=”Contact form 1″]

 

 

 

 

Har du en hemsida?

Jag kan hjälpa dig med fantastiska webbtexter och produktbeskrivningar som drar mer trafik till din sajt från Google och hjälper dig att sälja mycket mer. Hittills har jag skrivit den här typen av texter för hundratals sajter. Jag är helt säker på att även din sajt kan dra stor nytta av min erfarenhet!

Fyll i formuläret så återkommer jag inom kort!

Rebecca Maor
Erfaren frilansskribent
Tel: +46-8-55922900